Sunday, May 2, 2010

Kenali Dr Nizar


Dr. Nizar Abd. Jalil seorang pensyarah kanan di Jab. Anaesthesiologi & Pain medicine di Hospital Universiti Sains Malaysia(HUSM),
16150 Kubang Kerian, Kelantan, Malaysia

Jawatan sekarang;
Consultant In Pain Medicine (Interventional),
Consultant In Anaesthesiology & Intensive Care,
Director Of HUSM Pain Management Unit,
Visiting Chronic Pain Consultant At Perdana Specialist Hospital, Kota Bharu (KPJ Group)
Berkelulusan :
Medical Doctor ( M.D) UKM,
Master Of Medicine (Anaesthesiology) USM.
Diploma In Counselling & Guidence (IPI),

Subspecialty Training In Pain Management :

1. Fellowship In Multidiciplinary Pain Management (IASP Chapter)
Singapore General Hospital
2. Fellowship In Multidiciplinary Pain Management (IASPChapter)
Siriraj Hospital, Mahidol University, Bangkok, Thailand
3. Visiting Felow To Napean Pain Center, Penrith Western Sydney, Australia.
4. Visiting fellow to Orbis Medisch Centrum, Sittard Pain Center, Netherland.
HP no; 6 013 9803389
Office; 6 -09-7673000 Ext. 6095/3866
Membership;
World Institute of Pain (WIP)
Myopain Society (USA)
International Asso. Study of Pain (IASP)

225 comments:

  1. saya m.zamri berasal dri kedah.saya mgalami sakit pingang yg teruk.banyak dr saya telah jumpa.tpi ksannya sama.hampir 5,6 tahun dah sakit saya dah buntu nak berubat.

    ReplyDelete
  2. Berapa umur saudara, pernah berlaku kecederaan?Pernah buat MRI? Apa doktor orthopedic dulu kata punca sakit saudara?

    ReplyDelete
  3. salam. layari Mstar online 25.6.2010. Artikel saya sebagai testimoni tambahan.

    ReplyDelete
  4. salam Dr,
    saya asmah dari kl. Mengalami sakit tengkuk, kebas dan panas tangan kiri, selalu sakit belakang, lately ni sakit kepala kanan yang teruk, kepala rasa berpusing apabila saya menggerakkan kepala,rasa menyucuk di kaki. Belum buat MRI lagi. Apa yang seharusnya saya lakukan utk mendapat rawatan DR.

    ReplyDelete
  5. Anda perlu buat MRI dan datang jumpa saya besar kemungkinan anda mengalami sindrom sendi facet pada tengkok. Sila lihat pada section galleri sakit kronik blog saya

    ReplyDelete
  6. dr kat area kl tak buat rawatan atau ada klinik?

    ReplyDelete
  7. saya hanya practice di HUSM and Hospital Perdana Kota Bharu(KPJ Group)

    ReplyDelete
  8. Salam Dr. Nizar. Ayah saya mungkin mengalami anjakan tulang belakang atau cakera tergelincir. Beliau setiap hari mengerang kesakitan hingga menyukarkan pergerakannya. Saya mahu mengetahui rawatan dan jumlah kos yang perlu ditanggung oleh beliau. Ayah kini menetap di Sepang. Mohon jasa baik doktor untuk menjawab soalan saya agar kami dapat melakukan persiapan secukupnya sebelum datang bertemu Doktor di KB. Sekian terima kasih. - SUHANA TV3 -

    ReplyDelete
  9. Jika betul slipped disc atau spinal stenosis.Rawtan epiduroplasty +/- intradiscal radiofrequency disc decompression boleh di lakukan.Dont worry about the cost,Its very cheap at HUSm.
    Call me 0139803389 for a better communication

    ReplyDelete
  10. saya salah seorg yg mengalami slipped disc pada L4-L5...saya juga dikehendaki menjalani operation namun masih dalam masa untuk mempertimbangkan lagi...adakah Dr. mempunyai cara atau alternatif yg lebih baik dari operation???

    ReplyDelete
  11. salam dr nizar...
    selepas bersalin pada dec 2009, kedua kaki saya kebas bermula dari pergelangan kaki.kaki kiri saya mengalami 'foot drop' dan ibu jari kaki kiri langsung xbergerak manakala jari lain xboleh gerak ke atas.jari kaki kanan pulak xboleh gerak ke bawah. saya xboleh berdiri langsung pada permulaannya.
    saya dah buat MRI n doc kate spinal stenosis pada L4 L5, L5 S1.tapi saya refuse utk surgery.
    now saya dah boleh berjalan,jari kaki saya dh boleh bergerak...cuma kebas masih ada dan kaki kiri masih lg drop sikit.boleh gerak ke atas sikit2.
    boleh dr nizar bgtau rawatan yg boleh saya dapatkan sblm saya berjumpa dr? tq...

    ReplyDelete
  12. Md hidayat, L4L5 slipped disc has very good outcome from new intradiscal radiofekuency technique,do not go for the operation yet.You come to me I haved saved 15 cases within a 2 months.

    Nan hannah, berapa umur u yg dah dapat spinal stenosis.But lucky it shows some improvement.Special back excercise known as Mc Kanze excercise may help to ease the pain and numbness.If the disc space is still spacious, you also may benifit from rawatan radiofrequency either.

    ReplyDelete
  13. salam dr nizar,
    saya mengalami kesakitan hampir seluruh badan.pelbagai dianogsis penyakit yang dr respon pada kesakitan saya menyebabkan saya jadi keliru .Buat pengetahuan dr ,saya mengalami sakit tengkuk;lengan bahu.kepala rasa sakit.kadang-kadang saya rasa pening dan mual,lower back juga sakit menyebabkan saya tidaK boleh duduk lama.kaki pula rasa sakit dan menyucuk .dr apakah rawatan terbaik buat saya?

    ReplyDelete
  14. Salam Dr Nizar,
    Saya ada slipped disc pada L5. Dah buat MRI dan hanya diberi ubat tahan sakit tetapi sakit dan tidak selesa sentiasa ada. Saya berada di johor so adakah disini ada hospital yg menyediakan rawatan intradiscal radiofrequency.
    Berapah kos untuk rawatan ini.
    Adakah saya boleh menjalani rutin harian seperti orang lain selepas rawatan ini kerana saya aktif bersukan.

    ReplyDelete
  15. Salam,
    fatin-sakit pada otot tengkok n leher + adalah satu gejala klassik utk arthritis sendi facet(cervicel facet syndrome) selalu terjadi ditengkok atau dipinggang atau kedua2 sekali.Rawatan radiofrekuensi amat berkesan datang sini utk rawatan ,hubungi saya melalui hp .

    John ariff,
    Dijohor tidak ada rawatan seperti saya buat,hampir sama ada.tapi dalam rawatan apa yg paling penting you jumpa dr yang paling mahir.Kerana teknik2 lain amat mahal dan peratus kejayaan yang rendah.Hello saya hp utk detail appotment.

    ReplyDelete
  16. salam doktor,saya jusszuraini,saya mengalami slipped disc dileher di c5-c6.saya sering mengalami kebas dan sakit di bahu hingga tangan.kalau boleh saya tidak mahu melakukan pembedahan.saya ingin minta pendapat doktor?kalau perlu saya berjumpa doktor untuk membuat rawatan..dan satu lagi adakah doktor mempunyai cawangan di kuala lumpur..

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum dr nizar,ayah sya 70thn,kebas kaki kiri dan kanan dari aras lutut ke bawah,bermula hampir 20 thn dulu,makin lama makin teruk,skrg tak boleh berdiri atau berjalan tanpa alat sokongan,kaki makin mengecil dan sejuk,prnah opret tambah besi kat tulang belakang thn 2009,tapi tiada perubahan,apa punca sbenarnya dr,harap dapat membantu,t.kasih..

    ReplyDelete
  18. salam Dr.Nizar,
    saya juliana dr kerteh.mengalami sakit pd bahagian tengkuk,bahu dan belikat di sebelah kanan.kesakitan juga dpt dirasai pd bhgn tgn dan kaki sebelah kanan.kdg2 mengalami sakit kepala.kesakitan paling ketara dirasai apabila br bgn.malah sakit juga dapat dirasai ketika menggunakan tgn utk membuka tudung botol,memerah baju dan lenguh tgn ketika memandu.saya juga pernah mendapatkan rawatan kerana menghadapi "trigger finger" setahun yang lalu.apakah nasihat dan pendapat doctor ttg symptoms yang sy hadapi?

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum Dr Nizar..



    Saya Azman dari Kuala Lumpur berumur 32 Tahun. Saya mula mengalami sakit leher dan bahu (kiri) pada pertengahan April 2010. Kemudian sakit menjalar ke bahagian belikat belakang. Adakalanya sakit membawa ke tangan dengan rasa macam menyucuk dan kebas..tetapi sekarang sakit di tangan alhamdulillah dan berkurangan. Tetapi hingga sekarang sakit dibahagian leher dan bahu masih tiada perubahan


    Saya telah mendapatkan rawatan di beberapa buah hospital swasta (KPJ Group) dan telah dirujuk pada Dr Orthopedic.Imbasan magnetic (MRI) telah dilakukan pada 21 Mei 2010 dengan fokus diberikan pada cervical dan toracs. Keputusan MRI tidak menunjukkan apa-apa masalah pada tulang leher dan bahagian toraks. Dr mengklasifikasikan sakit saya sebagai sakit otot dan urat.

    Saya telah terbaca satu artikel yang ditulis Dr diruangan Kesihatan Akhbar Metro bertarikh 24 Oktober berhubung sakit sendi facet dan rawatan susulannya. Saya amat berminat dengan rawatan tersebut. Apa pandangan Dr dan bagaimana saya boleh mendapatkan rawatan tersebut dengan keadaan saya yang berada di Kuala Lumpur dan boleh tak Dr berikan prosedur untuk membuat temujanji serta beri pandangan berhubung persoalan seperti berikut:


    i) Adakah symtom2 sakit saya ada kaitan dengan sendi facet dan bolehkah dirawat dengan radiofrekuensi seperti yang diterangkan Dr.



    ii) Berapa kali perjumpaan yang diperlukan dan berapa lamakah rawatan diperlukan adakah melebihi 1 Hari.



    iii) Berapakah anggaran kos rawatan yang diperlukan.



    iv) Adakah saya perlu melakukan sekali lagi imbasan MRI.



    v) Boleh tak Dr berikan prosedur untuk membuat temujanji.



    vi) Adakah rawatan seperti ini di Kuala Lumpr dan sekiranya ada dimana saya boleh mendapatkannya.



    7. Saya berharap Dr dapat membantu saya dalam hal ini. Terima kasih dan Assalamualaikum

    ReplyDelete
  21. Salam, Saudara Azmamusa

    Apa yg anda alami ialah gejala klasik cervicel facet syndrome.Iaitu sakit arthritis sendi facet pada tulang tengkok.MRI bukan cara terbaik utk daignose sakit ini.Tmbahann pula kebanyakan report lebih berminat dengan disc(slipped disc).
    Makan ubat arcoxia memnag akan ada lega sikit sebeb itu ubat sakit urat/sendi.Myonal utuk relax muscle juga membantu.
    Rawatan terbaik ialah suntikan radiofrequency.Sudah ramai pesakit sya telah sembuh dengan rawatan ini.Saudara tak perlu menaggung sakit ini kerana lama kelmaan otot bahu yang sakit akan mentebabkan sendi bahu jadi "frozen" dan tangan akan lemah hingga tidak boleh melakukan sebarang kerja.Anda juga akan mengidap pening yg menjalar dari belakang kepala naik ke ubun-ubun.
    Anda boleh menerima rawatan di HUSM atau Hosp Pakar perdana Kota BHaru (KPJ).Rawatannya hanya sehari setengah.Kosnya yg termurah anda mampu dapat diMalaysia ini.
    Perlu buat appoit sekarang ..list saya makin panjang sekarang.tidak perlu buat MRI lagi .Hubungi saya 0139803389 for a better communication.salam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Askum Dr,sy Hafiz dr Kota bharu..sy mngalami mslh ketidakhadaman..perut sllu kmbung dan berangin...sejak akhir2 ini ia mnjd smkin truk hngga mnyebab kn sy merasa skit pd bhgian dada kiri,lengan sebalah kiri..tengkut sy mnjd lenguh,bhgian pinggan sy skit..Sy mrasa kn tahap kesihatan sy semakin merosot akhir2 nie..Penyakit ape sbnr nye yg sy hidapi DR????

      Delete
    2. Salam Dr. Ibu saya mempunyai artritis yg sangat teruk..sekarang beliau tidak bole lg berdiri dan setiap kali cuba berdiri semua tulang2 berbunyi2..terutama tulang di bhgian lutut..emak akn menagis setiap kali cuba berdiri untuk di papah ke tandas.

      Soalan saya: boleh kah mak saya menjalani pembedahan?

      Delete
    3. Saya sedih dan risau kerena di sebab kn menahan sakit mak kerap demam.

      Kami sudah ke klinik2 tp terlalu banyak tempat yg perlu kami rujuk
      Boleh kah di tempat Dr. Terus menjalani semua rawatan sekaligus?

      Delete
  22. Salam, Saudari Juliana,

    Masalah saudari adalah sama saja dengan saudara Azmamusa cuma lebih advance.Iaitu berpunca dari cervicel facet syndrome.Sakit sendi facet tengkok yg kronik.Ianya selalu terjadi dengan trigger finger.
    Kini sakit otot yg kronik(myofascial pain syndrome) pada bahu dan belikat adalah secondary dari sakit sendi facet.Its pack n parcle in facet syndrome.Otot ini digunakan utk menggerakkan sendi bahu.Jelas kini ianya sudah menjejaskan pergerakan sendi bahu.Sebabitulah anda tidak boleh angkat tangan utk baca paper, sidai baju etc..cepat lenguh.Next step will be frozen shoulder:stiff and painful shoulder joint, langsung tak dapat gerak.
    hubungi hp saya.

    ReplyDelete
  23. salam Dr.Nizar.saya Aziq Muqriz yang berumur 16tahun.saya mengalami masalah patah tulang sendi pada bahagian angkle kaki. .masalah berlaku semasa saya terlibat dalam kemalangan.saya sudah buat pembedahan di hospital melaka dan dimasukkan skru pade tulang tersebut.tetapi kesakitan masih juga ada.dah 4bulan saya tak berjalan. .Dr.Nizar bolehkah saya dapatkan rawatan pada Dr?dan berapakah pembayaran yang harus saya sediakan?hubungi saya di 0133888528.atau email:chuckydays@yahoo.com jasa dr amat saya hargai

    ReplyDelete
  24. Salam sejahtera,Dr Nizar.Saya Manjit Singh berumur 37 tahun. Pada 26 September 2010, saya mengalami kemalangan dan mendapat kecederaan di kaki kanan.Saya menjalani pembedahan di tulang pinggul dengan memasukkan dua besi.Doktor,dah hampir 3 bulan pembedahan ini, saya masih merasa numbness dan sakit dari bahagian betis hingga hujung tapak kaki saya.Saya terpaksa mengambil pain killer untuk meredakan kesakitan saya ini.Selain itu, jari tapak kaki saya tidak boleh bergerak langsung ke upward dan boleh bergerak sedikit ke backward sahaja.Saya merujuk doktor semula dan saya di diagnos sebagai "Foot Drop".Persoalan saya di sini ialah:

    a)Bolehkah ke doktor memberi pandangan tentang penyakit "Foot Drop".
    b)Bolehkah ke saya berjalan seperti biasa?
    c)Adakah penyakit "Foot Drop" ini tidak boleh diubati dan akan berkekalan hingga hayat?
    d)Bolehkah doktor mencadangkan sebarang rawatan atau alatan untuk mengubati penyakit ini?
    e)Adakah saya perlu mengambil sebarang vitamin untuk mengurangkan penyakit ini?
    f)Pada pandangan doktor, apakah bentuk latihan yang sesuai untuk diamalkan?

    Dr Nizar, saya amat memerlukan pandangan doktor tentang penyakit saya ini.Adakah penyakit ini disebabkan oleh kesan pembedahan atau kemalangan? sebarang pandangan dan jasa doktor amat saya hargai.email saya asr.manjit@gmail.com.sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  25. Saudara Manjit,

    we call this failed back surgery syndrome, I still can do something for the pain but for numbness and kebas its something established nerve damage usually permanant.May be my injection will help ,at least u try.

    ReplyDelete
  26. salam dr,
    sy nak tanya, sy mengalami pening kepala yg berpanjangan sejak dr 3 mggu yg lepas.. tp kepala sy x sakit n x mutah.. sy dah cuba pergi ke klinik, tp dr hanye bg ubat pening n sakit kepala je. namum ubat2 itu lansung x menghilangkn rase pening kepala sy ini.. sy mengalami kemurungan d sebabkan penyakit sy ini.. perlukah sy bt rawatan mri bg memasti penyakit ape yg sy alami ini?

    ReplyDelete
  27. salam dr.. saya dirujuk dari klinik swasta ke hospital kerajaan untuk membuat MRI..saya mengalami masalah sakit kaki kanan bile duduk lama. dr di sana suspect saya ade 'sciatica'. apekah rawatan untuk menghilangkan kesakitan ni? saya tidak boleh duduk lame2. berapakah kos MRI untuk hospital kerajaan dan swasta? terima kasih

    ReplyDelete
  28. salam dr....saya mengalami sakit di pangkal leher di kiri dan kanan...saya akan mengurut-urut sendiri dan ada terdapat kelenjar angin di kiri dan kanan...bila di urut secara berlebihan ia akan membengkak....jadi bagimana cara untuk menghilangkan biji ingin tersebut?

    ReplyDelete
  29. salam.saya mita dr kedah.saya mengalami sakit @stress di pangkal leher hingga ke tulang belikat.tapak kaki saya juga trasa spt dicucuk espcially bila bangun dr tidur dan stlh duduk lama.badan sblh kanan saya juga trasa kebas hingga ke kaki.adakah ini simptom cervical facet syndrome?

    ReplyDelete
  30. Ahmad zhafi , anda ada kemingkinan mengalami sakit lumbar slipped disc atau piriformis syndrome.sila click diagnosis tersebut pada google image,nanti you will understand better.hubungi saya 0139803389 utk rawatan

    ReplyDelete
  31. Salam..Dr Nizar...
    Saya Halimah berasal dr johor...berumur 35 tahun...sy mengalami sakit pinggang dan kesakitan itu akan menjalar ke kaki kiri saya...sy baru lepas menjalani pembedahan skoliosis (thoracolumbar) pd bln 12.2010...slps pembedahan dan sehingga skrg sy cukup menderita sakit pinggang dan kaki terutamanya ketika duduk atau berjalan...sy lebih banyak berbaring utk mengurangkn kesakitan...inya betul2 mengganggu kehidupan seharian sy...apa yg perlu sy lakukan doktor...

    ReplyDelete
  32. Salam, Dr Nizar,
    Saya, Rohaizan, 47 tahun dari Kota Bharu.Dah setahun saya mengalami sakit tengkok,otot kejang, sakit kepala sebelah kiri yg amat sangat,bahu & belakang sebelah kiri juga berat dan kebas hingga ke lengan & jari2.Kesemua bahagian tu sakit bila di tekan.Mata saya kini jadi kabur Kini hampir setiap hari saya ambil pain killer, arcoxia kerana tak tahan sakit yg amat sangat.Gejala sakit kepala yg menyerang adalah seperti migrain, kerana saya juga ada migrain.Minta pandangan Dr, rawatan terbaik untuk melegakan & menyembuhkannya.

    ReplyDelete
  33. saudari rohaizan, anda menghidapi penyakit sindrom sendi facet yang kronik,sila baca halaman lain dlm bolg sya .rawatan yg mujarab ialah radiofrequency treatment.call saya 0139803389 utk appointment

    ReplyDelete
  34. salam dr.... sy darlina.... sy di sahkan skoliosis dperingkat awal semasa menjalani pemeriksaan kesihatan utk msk universiti bln 12 thn lps... yg mjdkn mslh pd diri sy ialah apabila sy menanyakan rawatan yg sesuai utk sy kedua2 dr sy pergi utk medical cekup yg berbeza, mgatakan sy xperlu wt rawatan dsebbkn scoliosis sy masih lg pada peringkat awal ...sy nk minta pendapat n pandangan dr utk masalah ni.... dan adakah rawatan radiofrequency sesuai utk peyakit scoliosis? harap dr dpt membantu...

    ReplyDelete
  35. Saya telah disahkan mengalami sakit sendi mengeras dari pinggang, pernag suatu ketika tidak boleh berjalan 4 hari.sekarang serangan radang pada leher, belakang hingga a siku menyerang pula. ubat yang diberi doktor pakar ialah ubat saraf dan anti radang yang menyebabkan gastrik, ia disusuli dengan ubat gastrik. apa pendapat doktor. sakit saya menyebabkan kesukaran untuk pergi mengajar. sekarang tengah sakit dah 4 hari.

    ReplyDelete
  36. assalamualaikum doktor, saya azrina dr kota bharu, saya mengalami rasa pening kepala (keadaan sekeliling berpusing-pusing) yang hanya berlaku 5-10 saat terutama sekali apabila saya nak baring @ saya mengalihkan posisi badan saya semasa untuk tidur. adakah saya mengalami penyakit yg di panggil 'vertigo' atau tidak? saya juga sering rasa sakit sakit kepala di bahagian hujung leher? boleh doktor beri pendapat & pandangan dengan masalah yg saya hadapi.
    terima kasih

    ReplyDelete
  37. Salam Dr.Nizar, saya mengalami scoliosis (mild scoliosis) dan hanya dapat tahu mengenai perkara in pada tahun 2006 apabila melakukan medical check-up semasa menukar tempat kerja. Umur saya sekarang 41 tahun, tetapi saya telah mengalami sakit belakang (di belikat dan tulang bahu kanan) semenjak umur saya 29 tahun. Rasa sakit ini menggangu tidur dan waktu bekerja saya. Adakah cara untuk menyelesaikan masaalah saya ini? Terima kasih.

    ReplyDelete
  38. Good morning DR,saya berasal terengganu.Ibu saya mengalami sakit pinggang dan kaki yang faruk,(ibu saya telah berumur 90),minggu yang lepas sudah buat MRI,report seperti berikut:1 Posterior disc bulges from c3-c7 levels 2 Features of metastatic disease to T12-13 with compression fractures of L1-L3 vertebral bodies,and significant spinal canal and exit foraminal narrowing 3 Degenerative disc disease at L4/5 and L5/S1 levels with exit foraminal narrowing. APA yang saya boleh buat sekarang? hope dr will answer me as fast as possible

    ReplyDelete
  39. as salam dr nizar..
    saya harmanizan dari ipoh berusia 29 thn.
    simptom:
    -sakit belakang, kaki kebas, lenguh, tak boleh bgn dan berjalan.
    ( 6 bulan )
    diagnosis:
    non malignant tumor pada tulang belakang L3. (L3 fracture)
    saranan doktor:
    pembedahan implant. remove L3 and replace with cage and plate.

    apakah pendapat dr nizar? adakah dr nizar menyediakan rawatan alternatif selain dari pembedahan?

    terima kasih.

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum Dr Nizar. Saya Shamsul dari Klang. Saya mengalami kesakitan yg kuat pada bahu, urat belikat dan tengkok di bagian kiri. Keadaan ini akan berlaku apabila saya bangun dari tidur dan kesakitan yang teruk akan berterusan sehinga 3-5 jam. Begitulah keadaan saya pada setiap hari sejak 8 bulan yang lalu. Pernah sembuh 2 bulan yg lalu, tetapi berlaku semula sejak 2 minggu lepas. Kesakitan berpunca semasa saya tertidur di atas lantai bahagian ruang tamu. Keadaan yg sama juga turut berlaku pada 8 bulan yg lalu. Pernah dapatkan suntikan tahan sakit namun tidak berkesan. Pernah juga dapatkan rawatan di PPUM dan beberapa klinik swasta, namun doktor mengatakan terdapat tisu koyak dan kecederaan pada otot. Antara rawatan yg telah saya lalui ialah Bekam Darah, Bekam Angin, Akupuntur, Urut, Pengambilan pil Neurobion dan termasuklah rawatan secara islam. namun tiada yang boleh melegakan kesakitan yang saya alami. Kini saya dalam kedaan yg sangat tertekan. Apakah sebenarnya penyakit saya ini? Apakah rawatan yg boleh doktor syorkan? sekian terima kasih.
    -Shamsul, Klang-

    ReplyDelete
  41. Aslmkmwbkth Doktor,

    Saya azlin dari kl, baru2 ni mengalami sakit belikat kanan nk masuk 4 hari(org tua selalu kata salah bantal?) jadi bila nk menoleh ke kanan tu terasa ngilu begitu juga ketika nk membongkok atau nak mengangkat tangan kanan ke atas. Tak kurang juga jika kepala hendak ditundukkan atau hendak kepala pusing kearah kiri..seolah2 urat tu semacam menegang?

    cukup kah setakat saya ambil panadol soluble? atau panadol utk sendi? sebab saya cuba tahankn diti dari ambil ubat pain killer ni. Terima kasih.

    ReplyDelete
  42. Assalam Dr. Saya Fuzah. Bapa (umur 63thn, sekarang tidak bekerja) saya mengalami kejang sendi yang bermula dari kembung perut, kemudian beliau akan rasa sakit belakang badan kiri, kemudian naik bahu kiri, menular ke lengan kiri dan menyebabkan kebas seluruh tangan sebelah kiri. Kesakitan ini telah berlanjutan selama 2 tahun.

    Pada peringkat permulaan kesakitan doktor di Kedah dan di Kelantan mengesyaki kesakitan yang dialami oleh ayah saya adalah berkaitan dengan jantung, sebab bacaan pada jantung tidak normal.


    Untuk makluman doktor, Ayah saya telah telah menjalani rawatan fisioterapi untuk tengok kedaan jantung. Tapi setelah menjalani rawatan tersebut selama 2 kali kesakitan yang sama tetap berlaku di tempat yang sama.

    Rawatan terkini, doktor memberikan ayah saya ubat angin, ubat gastrik. Ada doktor menyatakan kesakitan yang dialami oleh ayah saya berkaitan dengan saraf yang disebabkan oleh otot.

    Mohon pandangan doktor berkenaan dengan keadaan ayah saya ini,

    Sekian, terima kasih

    ReplyDelete
  43. Salam,

    Saya Abdul Latif Hashim, berumur 46 tahun tinggal di Rawang Selangor.

    Saya mengalami lenguh-lenguh ditangan kiri sejak Disember 2010 dan pada masa yang sama mengalami sakit kepala yang berpanjangan.Tengkuk saya juga sakit dan penglihatan tidak selesa terutamanya apabila membaca atau menonton TV. Biasanya sakit kepala dan tengkuk adalah serentak . Setelah berjumpa dengan Orthopedik, pada mulanya beliau mengesyaki saya mengalami Carpal Tunnel Syndrome. Saya telah buat MRI Brai8n dan Cervical Spine pada 26.1.2011. Keputusan MRI seperti berikut :-

    MRI Cervical Spine :
    Axial : C3-4 to 6-7: Multiecho GRE T2; Sagittal: TSE T1& T2 & multiecho -T2 with fal suppression. MRI neck : Axial TSE T2.
    Spondylosis at the C4-5, C5-6 and C6-7. Disc bulge at the C3-4,C5-6,C5-67 and C6-7. No focoal prolapse in the intervertebral discs. No stenosis of the spinal canal or neural foraminae. Normal vertebral body height, no compression collapse or bony dsetruction. no mass in the spinal canal. Normal cervical cord, no myelopathy. Normal bony alignment.

    Summary :
    a. No abnormality in the brain
    b. Spondylosis at the C4-5, C5-6 and C6-7, no focoal prolapse in the intervertebral discs, no stenosis of the spinal canal or neural foraminae.

    Saya disuruh membuat fisioterapi. Bagaimanapun rawatan ini tidak mendatangkan hasil. Saya juga telah berubat dengan pelbagai cara rawatan tp tidak berhasil .Kini sakit kepala dan tengkuk saya adalah sepanjang masa kecuali sewaktu tidur. Prestasi kerja amat merosot dan badan sentiasa tidak bermaya akibat sakit kepala dan tengkuk yang berpanjangan. Sekarang saya sedang buat rawatan chiroprcatic dengan kaedah Non Surgical Decompression Therapy ( NSD ). saya dah jalani 6 kali rawatan NSD ini. tapi tidak ada perkembangan positif.

    Saya amat berhajat dapat pergi ke Kota Bharu untuk berjumpa Tn Dr. Semoga Allah makbulkan doa saya untuk berjumpa Dr.

    Saya doakan Dr dan keluarga sentiasa dipelihara Allah dan dapat berbakti kepada masyarakat. Amin

    Yang benar

    Abdul Latif Hashim
    012 2355 836
    latifhashim@gmail.com

    ReplyDelete
  44. salam Dr Nizar,

    saya liana umur 32 tahun, sejak akhir2 ni saya sering sakit dibelakang kepala sebelah kiri dan kebas sebelah kiri terutamanya jari dan lengan. saya ibu kepada 2 org anak. bersalin secara pembedahan dan bius separuh sedar. tinggi saya 160cm berat 57kg. mohon dr beri nasihat. terima kasih

    -liana

    ReplyDelete
  45. salam dr. nizar,
    saya ayub dr selangor. Bapa saya berumur 64 tahun mengalami kebas kaki yang kritikal. kadangkala sewaktu tgh berjalan dia boleh kebas kaki dan tidak merasai kakinya. dia telah lama menghidap sakit ini. ct scan pernah dibuat, dr mengatakan uratnya terhimpit dengan tulang belakang dan perlu dibedah..bapa saya decline. adakah rawatan yang boleh dr tawarkan selain dr operation?

    ReplyDelete
  46. Salam, saudara Ayub,
    Ayah anda mengalami gejala klasik spinal stenosis(tulangbelakang tersumbat).Dalam kebanyakan kes slipped disc merupakan penyebab utama.rawatan yang paling sesuai ialah suntikan radiofrequency intradiscal.peratus kejayaan utk orang berusia dalam 70%.tetapi berbalui untuk mencuba kerana dapat megelakkna komplikasi pembedahan yang tinggi dikalangan orang berusia.Sila baca artikel sya pada topik suntikan radiofreq intradiscal.hello sya 0139803389 utk appoitment.

    ReplyDelete
  47. Salam, Saudari Liana,

    Anda mengalami gejala sakit sendi facet tengkok.Kebanyakan kes akan sakit pada otot bahu ,belikat kebas2 tangan,dan pening yang naik dari belakang kepala.Sila baca artikel blog saya yg baru saya post on FAQ section.

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum
    Dr. Nizar..saya Mukhlisuddin Syeh Marzuki dari Aceh Indonesia...saya mengucapkan terimakasih sangat kepada dokter yang telah membatu untuk Operasi nonbedah (radio Frekwensi) terhadap Ummi saya ,,dan Alhamdulillah Ummi saya sekarang sudah mulai membaik dan masih beristirahat di Kuala Lumpur.,Insyaallah 18 Desember 2011 kami balek ke Aceh....dan sampaikan salam sejahtera kami untuk seluruh akak/abang yang membantu ummi saya selama kami di Kelantan tempoh hari

    ReplyDelete
  49. as salam dr. Nizar. saya berumur 23 tahun.


    saya kerap sakit tulang belakang dan pinggang yang teramat terutama selepas membuat kerja-kerja harian dan sukar untuk bangun selepas itu. pegawai perubatan yang memeriksa mengatakan bahawa tiada apa masalah pada tulang belakang dan pinggang saya.

    sejak seminggu yang lalu, saya mengalami kesakitan pada tengkuk ( sakit apabila menoleh atas, bawah, kiri kanan) dan kerap sukar tidur kerana mencari posisi tidur yang betul akibat gangguan kesakitan pada tengkok dan bahu.).apabila tidur pada posisi menghadap langit(bahagian atas dada seperti ada suatu penghadang dan sedikit sesak nafas) pegawai perubatan yang memeriksa mengatakan bahawa tiada apa masalah pada tulang belakang saya.

    pada minggu sebelumnya, saya mengalami lenguh dan sakit tangan kiri bermula daripada jari jemari sehingga ke siku dan bahu.

    untuk pengetahuan dr.juga, jemari saya cepat berpeluh apabila menggengam suatu barang, kerap mengalami kedinginan dan menggeletar, gelisah denyutan jantung yang laju, menggeletar pada jemari dan badan yang menyebabkan saya sangat tidak selesa dan tertekan. doktor hanya mendiagnos sebagai exhaustion dan bukan tiroid atau penyakit lain.

    soalan saya, 1. apakah jari berpeluh, kedinginan, denyut jantung laju, menggeletar dan gelisah tersebut mempunyai kaitan dengan tulang
    saya?

    2. adakah saya perlu membuat ujian MRI atau ujian lain yang berkaitan ? ?atau hanya perlu menjalankan ujian x-ray seperti saranan pegawai perubatan yang memeriksa.?

    jazakallah.. sakit sebagai peringatan,. :)

    ReplyDelete
  50. Hi DR Nizar. saya mengalami sakit belakang dan TIDAK mengetahui tahap kesakitan saya dari mana2 hospital. since 2006 i got my back pain, or whatever they call it. at first i thought as a women sakit belakang ni adalah perkara biasa. back on '06 saya study kat selangor and pernah minta rawatan di sana, as usual the doctor just give me pills untuk tahan sakit. 2nd time i go, same description i get and maybe stronger pills. just different kind of colour and i'm totally forgot the pills name. then after finished study, saya balik sabah dan sakit belakang saya semakin teruk. sometimes x dapat berdiri and baring pun dah x dapat gerak. most of the time i need someone else to help me stand up. then i started realize tulang saya yang sakit. sometimes i can't walk properly. long story short, i go to private doctor and diberi ubat. saya menyangka ubat itu amatlah mujarab. selepas habis makan ubat itu, after 2-3 months without taking any pills sakit datang kembali. so i decide to go klinik kerajaan since more cheaper. i am so dissapointed when i tell all my pain to the doctor, he just giving me ONE kind of pills which is mefenamics acid, where my friends always used that ponston to reduce pain while doing sport routine. so many time when im going to public hospital i got so dull treatment and doctor itu acuh tak acuh. not all hospital maybe. so i just need your advice. i really can't handle anymore. i don't have a life after i got this pain, i barely don't exercise anymore due to my pain. HELP ME~~ tahnx

    ReplyDelete
    Replies
    1. linda...adakah sakit belakang anda sudah pulih dan apa rawatannya...saya sakit seperti anda skg...general hospital teruk tk rawat dgn betul

      Delete
  51. Salam, Srikandi Tinta

    Anda mengalami sakit sendi facet pada pinggang dan tengkok.sejenis arthritis..atau sakit sendi.selalu jadi kat pinggang dan tengkok sebab this section of back bone paling banyak kita guna/swing.dengan kata lain berlaku proses penuaan pada tulang belakng anda...jangan panik...sekarang ini ramai orang mengalami proses penuaan pd usia muda tanpa diketahui sebabnya.anda tidak kesaorangan..paling muda saya treat budak sekolah umur 17 tahun, 18 tahun ..hemm..Malah banyak penyakit zaman sekarang ni dah jadi harubiru..dan tak ikut buku lagi.ie..sakit jantung,kanser etc.banyak tuhan beri ilmu kat kita banyak juga lagi yg kita tak tahu.Tapi untuk merawat sakit tu.. mudah saja bagi dr yg tahu....iatu kaedah suntikan radiofrequency.jangan biarkan rasa sakit mengongkong hidup anda.Artikel tengtang sakit sendi facet tengkok byk saya tulis dalam sinar harian keluaran Isnin 2 minggu sekali.penyakit banyak mimik gejala penyakit lain sepeti sakit ENT, mata, gastric, jantung ,lelah etc.

    Cik Linda,
    You ar not alone living in pain.those who came to see me are form far..all over Malaysia.one i see them i just straight away advocate my radiofrequency injection,knowing that they hav been suffering for long nad refrectory to many kind of treatment previously.To date alhamdulillah..non of the chronic pain is a misterious to me.though my failure rate is approxumately 10-15%.

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum Dr.

    Sejak akhir-akhir ini saya sering berasa pening seperti berputar-putar apabila saya baring. Apabila saya berasa begitu, saya akan bingkas bangun dan rasa berputar itu akan mengambil masa yang agak lama utk hlang. Ini menyebabkab saya sering tidur duduk atau kepala ditinggikan dalam 3 biji bantal...

    suzie

    ReplyDelete
  53. Salam Dr. Nizar,

    Nama saya ain berasal dari Banting, Selangor.
    2 bulan lalu saya sudah rujuk pada doktor swasata. Setelah x-ray, didapati tulang belakang saya bengkok berbentuk C. Saya juga mengalami sciatica, terlalu sakit pada punggung hingga ke kaki dan juga rasa kebas pada tapak kaki. Buat pengetahuan dr, saya tidak pernah jatuh, dan saya berasa sakit sejak saya menunduk untuk menjemur kain.

    Adakah sciatica ini berpunca daripada tulang saya yang bengkok (scoliosis) dan apakah treatment yg sesuai untuk saya?

    ReplyDelete
  54. Assalam Dr, Nizar, saya liza dari johor. saya ada masalah sakit kepala(kerp dgar bunyi mcm karen dr kepala), sakit leher, belikat dan bahu serta kebas lengan kiri. apabila sakit kepala saya susah untuk menelan beserta dgan sakit telinga. hal ini boleh di katakan hari2 berlaku. sekarang saya telah mengidap sakit tu dah 5 bulan, bole dr terangkan apa masalah saya sebenarnya dr..tk

    ReplyDelete
  55. Salam,
    Cik Ain ..anda mengalami symptom jelas penyakit slipped disc.ia boleh berlaku serentak dengan scoliosis kerana tulang belakang condong sebelah menyebabkan disc mudah tergelincir.saya dah rawat/lihat banyak kes sebegini.

    Cik Liza

    Anda mengalami symptom jelas penyakit cervical facet syndrome sperti pesakit diatas sebelum ini.sila baca jawapan saya utk penyakit ini.kpd srikandi tinta

    ReplyDelete
  56. assalamualaikum dr.nizar,
    sy seorg platih yg sdg mnuntut d kskb sg.buloh..sy jga mrupakn psakit skoliosis..sy nk tny, slpas buat pmbedahan tulang blkang ni bole x smbuh dlm tmpoh sbulan? sbb sy xnk tngguh pngjian yg tgl 1 thun je lg..sy nk bt pmbdahan tp tkut kna tnguh sem..

    ReplyDelete
  57. assalamualaikum Dr Nizar,

    sy mengalami kebas kaki dan tangan terutamanya slbh kanan..sy juga mengalami lenguh2 di leher dan bahu..lidah sy juga rasa x selesa..sy x tahu mcmane nak gmbrkan tp ade ketika otot muka sy juga rase tegang..mata sy kdg2 kabur..sy dh jumpe pakar orto n ENT..sblm ni dh buat x-ray tp pakar orto kate xde pape mslh..pakar ENT (sbb lidah sy rase x selesa) pula kate berkemungkinan ade kaitan dengan saraf..saya confius..bolehkah mslh sy ni dirawat dgn kaedah Dr?dan untuk makluman Dr, sy skrg tgh pregnant..t'kasih atas pertolongan Dr..

    -pn yati-

    ReplyDelete
  58. Salam, ibu aleesha..

    Anda mengalami penyakit cervical facet syndrome juga...seperti sya ceritakan diatas. penyakit ni paling popular dikalangna pesakit sya.kerana dr lain kurang faham..tapi apa yg kak hadapi ialah extended version yg melibatkan sakit muka dan lidah..sya pernah merawat pesakit seperti ini sebelum ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. as salam Dr,

      terima kasih atas maklum balas dari Dr..lg 1 pertanyaan, adakah kaedah ini boleh digunakan ke atas ibu mengandung?memandangkan kaedah ini menggunakan sinaran x-ray (berdasarkan apa yg sy faham melalui pembacaan di ruangan ini)..dan apakah kebarangkalian untuk pulih?sy berhajat untuk berjumpe Dr secara personally..tgh mencari masa yang sesuai..dan mcmane nak set appointment?t'kasih ye Dr..

      Delete
    2. Askum Dr..
      Sy hafiz dr Kota Bharu..Sy mngalami mslh ketidakhadaman..perut sy sering kembung,berangin..Sy pnh mndpt rwtan d klinik,dan ubat gastric yg d bri kn lasom x beri impak..Mslh yg sy hdpi mnjd lbih truk,sy sering mngalami sakit pd bahagia dada kiri,lengan kiri rasa kebas,tengkut sy mrasa sakit n lenguh,pinggan sy pn sakit..Apakah pnyakit yg sy hidapi sebenar nye??Sy merasa buntu n tertekan sgt Dr..Plezz help me

      Delete
  59. Salam Dr. Nizar,

    Saya Art dari KL, berumur 32 tahun. Saya mengalami sakit di bahagian pinggang kiri dan sekarang telah melarat ke belakang lutut kaki kiri dan ankle. sakit di bahagian ankle dah berkurangan tetapi di pinggang dan belakang lutut masih ada terutama bila saya duduk (80% masa bekerja saya adalah di hadapan PC), solat (terutama apabila bangkit dari rukuk dan turun sujud).

    Pertama kali saya sakit adalah pada tahun 2004 dan saya telah mendapatkan rawatan dengan chiropractor. selepas 4 kali rawatan, saya sembuh.

    Pada tahun 2010, sakit ini kembali selepas saya pulang dari mendaki Gunung Kinabalu dan bertambah teruk apabila sekarang ini saya aktif bermain bola tampar, 10km running dan weightlifting.

    Recently saya telah mendapatkan khidmat nasihat beberapa doktor di klinik2 sekitar KL, menurut mereka saya tidak mengalami slip disc. Namun begitu, saya masih belum melakukan MRI sehingga kini.

    ReplyDelete
  60. salam dr....sy ada 2 masalah:
    1-sepupu sy berusia 26 tahun mengalami sakit kepala yang teruk sehingga terpaksa mengambil ubat penahan sakit jenis 'dicloran' dalam masa 2 tahun ini tetapi sejak 2 hingga 3 bulan ni ubat tersebut tidak lagi berkesan.dia seorang oku kerana menjalani pembedahan membuang air dikepala semasa bayi.matanya sekarang tidak dapat melihat.sebelum ini penglihatannya kabur dan telah 'buta' selepas darjah 6.baru berhenti belajar di sekolah st nickholas penang kerana sakit tersebut.
    Utk pengetahuan tuan dr juga dia mengalami kencing tidak lawas dan terpaksa memakai kondom untuk seharian.Dia adalah pesakit dari pakar NEURO SURG' HUSM dan pernah membuat imbasan kepala CT SCAN diHKL dan mendapati tiub yang dimasukan telah menjadi keras dan melekat dikepala.Apakah rawatan yang boleh dilakukan untuk beliau,harap tuan dr memberi komen.tq
    2-Mak saya berumur 64 tahun dan mengalami sakit belakang yang menyebabkan sukar untuk bangun tetapi setelah bangun dia boleh berjalan seperti biasa cuma sakit bila membongkok.apakah saranan tuan dr untuk rawatan mak saya.tq

    ReplyDelete
  61. Salam Dr. Nizar,

    Saya Azira dari Penang. Saya mengalami sakit di belakang bahu, tengkok dan kepala.kadang2 telinga berdengung. sakit pada lengan (menyucuk)dan sendawa yang teruk. Adakah ini disebabkan oleh angin ataupun ini tanda2 cervical facet syndrome.

    Bolehkan Dr membantu saya.

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  62. salam dr nizar,

    Saya eida dari perak. Adakah lumpuh saraf tunjang akibat kemalangan boleh melakukan radiofrequency ini???

    ReplyDelete
  63. Aslkm Dr,
    Saya Azlina dari Sepang. Umur saya 32thn.. saya pernah kemalangan pada thn 2000 dimana patah tulang kaki, patah hip joint dan putus ligamen lutut.. pada tahun 2009,sy pernah terjatuh terlentang didalam toilet dimana kepala saya terhentak kuat dilantai..
    Sepanjang bulan mac-April 2012, sy dah 2 kali warded disebabkan sakit kepala yg tersangat2 sakit..belakang tengkuk saya tegang, hingga tak boleh dipusingkan..sakitnya merayap ke bahu, belikat dan tangan kiri saya..pernafasan saya rasa sesak dan jantung saya berdegup laju(palpitation).. saya dah buat ECG,ECHO,Holter utk kesan penyakit jantung, tp semua ujian normal.. saya dah buat LUNG MRI, result ok.. Saya dah buat MRI Brain, result still ok..Doktor kata cuma ade sinus sedikit dibhgn depan kepala saya..bila dktr ENT bg ubat, memang terasa lega hidung saya..Tetapi, sehingga sekarang, sakit kepala dibahagian tepi kiri hingga ke tengkuk sangat sakit sampai ke bahu dan belikat.. Dktr rujuk kan sy ke dktr Orthopedik.. saya berasa sgt lemah, mata semakin kabur, telinga kanan sy berdengung dan tangan kiri saya semakin lemah.. Dktr Orthopedik bg sy appointment utk buat MRI lagi 2 mggu..sebelum dirujuk ke dktr Ortho, sy telah dirujuk ke dktr ENT,Cardio and Neurologist.. semua result dktr berkenaan semua ok..
    saya betul2 jd buntu diatas masalah sakit saya ni.. saya cuma boleh bersabar utk berjumpa dktr ortho lg 2 mggu.. boleh Dr Nizar bg pendapat dan cadangan untuk penyakit saya ni... Saya berharap sgt akan jumpa punca penyakit saya.
    Terima kasih Doktor.

    ReplyDelete
  64. Salam doktor saya hafiz dari johor,saya sering sakit dibahagian urat belikat belkg badan,sakit itu turut menyebabkan tangan kiri saya rasa lemah dan juga bisa-bisa,leher saya juga selalu rasa lenguh dan penat.perut juga selalu rasa tidak selesa dibahagian perut.boleh dikatakn semua rasa sakit dan tdk selesa semuanya disebelah kiri badan.pada pendapat doktor apa punca dan sbb sakit sy ni?

    ReplyDelete
  65. Salam dr Nizar

    Bolehkah radiofrequency treatment menghilangkan rasa kebas dan menyucuk pada tapak kaki dan tangan kiri kanan saya yg Dr KPJ ckp mengalami slip disk di tengkuk. Saya tidak mengalami apa2 kesakitan tapi cuma tapak tangan dan kaki semua terasa kebas. Bolehkah rawatan ini membantu. Tk

    Ridzuan Ramli
    Nilai

    ReplyDelete
  66. salam dr nizar, saya 22/f/m pada mulanya mengalami sakit lutut sahaja pada 2009, 2010 sehingga kini saya mula rasa sakit sendi di jari, peha lutut, dan seluruh anggota badan, juga tidak boleh menaip lama pasti rasa kebas dan sakit...saya pernah menjalani ujian gout dan arthiritis di hospital dan pathlab namun keputusan negatif. sejak itu rawatan tidak diamabung...pada pendapat doctor
    1) perlukah saya menjalani mri di swasta??? untuk mengesan sakit sendi dari awal dan mendapatkan rawatan awal....saya mempunyai case history jatuh terduduk 5 anak tangga pada tahun 2007 dan saya memang tidak boleh duduk terlalu lama....
    2) adakah sakit sendi saya di seleruh badan mungkin berpunca dari jatuh tangga dan slipped disc...

    3) jika saya tidak mendapat rawata,n , adakah ianya menjejaskan saya ketika mengandung

    ReplyDelete
  67. Kawan sy mengalami pedih bahagian belakang...sudah lama...kerap berlaku apa bila tekanan, duduk lama, dan berdiri...dia ada buat ujian darah termasuk tumor marker...bacaan nya ada 4.4...sekarang, dah makin teruk smpai pedih bahagian belakang smpai bole pitam...dan terbaru beliau mengalami sesak nafas...apa kah ini tanda awl canser, dan apa ujian yg perlu dibuat kerana umur masih muda 27...wanita

    ReplyDelete
  68. Salam Dr.Nizar, saya ada masalah

    1 . sakit dada on and off, ada ketika saya boleh rasakan denyutan jantung menjadi kuat tetapi bukan laju dan ada ketika tiada.apabila saya peluk tubuh terasa sakit ditengah dada dan bila tekan didada ada bunyi "tup" baru rasa lega sikit dada saya. kemudian ianya terjadi semula.

    2. Kepala sentiasa pening dan rasa seperti mahu tumbang.apabila saya gelengkan kepala seperti ada bunyi "klik-kilik", dongak ke atas rasa sakit,kadang-kadang tengkuk jadi kejang.

    3. Apabila bangun daripada tidur tulang belakang di tengah merasa sakit, kena buat execise baru ok sikit.

    Mohon penjelasan dengan masalah saya?

    Sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  69. Salam Dr. Nizar..sebelum ni saya ahli sukan, tapi saya trpaksa berhenti sebab sakit..sport phisiotherapist dah examine saya,& cakap saya ada problem dekat lumbar tapi bila saya pergi hospital doktor tak cek lumbar saya..mengikut MRI yang saya saya ada minimal disk prolapse c4/c5 & c6/7. sudah masuk 3 tahun..tapi tiada penyelesaian..apa saya perlu buat? saya berharap jawapan pada jawapan Dr. Nizar..terima kasih

    ReplyDelete
  70. Salam Dr. Nizar. Saya menghadapi masalah mudah lenguh belikat, dan sakit kepada sebelah kanan dan kiri bahagian atas&tepi telinga. Tangan kiri lenguh. Kadang2 ada rasa mcm tekanan dlm telinga dan juga hidung. Saya jenis yang mudah kena sakit pinggang, terutamanya kalau angkat barang2. Sebelum kena yg ni, saya ada sakit pinggang dan ada kenalan yang mengurut dengan cara menekan belakang saya dgn kaki. Lepas mengurut, keadaan makin teruk dan sampai skrg kesakitan sudah kurang, cuma masalah mudah lenguh bahu dan sakit kepala tak hilang2. Sudah refer pada klinik dan buat fisio, tapi tak ada perubahan.

    ReplyDelete
  71. Salam Dr. Nizar, umur saya 42 thn. saya mengalami sakit pinggul sebelah kanan dan sukar untuk bersila dan sakit bahu kiri dan kanan. Pada hari raya haji tempohari saya terasa sakit teramat sangat dari pinggul hingga ke kaki (sebelah kanan) sudah pergi hospital tetapi dapat appointment pada 27 Dis 12. Saya dah tak boleh tahan sakit sangat. Sekarang ni saya dah susah untuk bangun berjalan kerana terlalu sakit. Saya berharap sangat dapat bertemu Doctor untuk menyelesaikan masalah saya ini.

    ReplyDelete
  72. Salam Dr.Nizar,saya seorang surirumah berasal dari Johor. saya berumur 35 tahun. Mempunyai 2 org anak. Bulan puasa yang lps saya mengalami sakit pinggang yg amat sgt..terutama ketika rukuk...hasil x ray menunjukkan saya x mengalami slip disc. Namun baru2 ni kesakitan menjalar ke bahagian kaki kiri n kanan. Saya ke hospital pakar dan doctor menyarankan saya menjalani ujian MRI.. Slps menjalani MRI doctor mengesahkan saya mengalami slip disc L5/S1.. Doctor menyarankan saya menjalani rawatan physio...namun setelah 5 kali physio, saya masih lagi mengalami kesakitan terutama di bahagian kaki kiri iaitu dari blkg pinggang hingga ke betis...segala aktiviti amat terjejas...sdgkan sebelum ini saya org yg aktif. Adakah rawatan radiofrequency dpt membantu saya mengurangkan kesakitan yg saya alami? Saya harap doctor dpt membantu saya...Terima kasih.

    ReplyDelete
  73. Salam Dr.Nizar,saya seorang surirumah berasal dari Johor. saya berumur 35 tahun. Mempunyai 2 org anak. Bulan puasa yang lps saya mengalami sakit pinggang yg amat sgt..terutama ketika rukuk...hasil x ray menunjukkan saya x mengalami slip disc. Namun baru2 ni kesakitan menjalar ke bahagian kaki kiri n kanan. Saya ke hospital pakar dan doctor menyarankan saya menjalani ujian MRI.. Slps menjalani MRI doctor mengesahkan saya mengalami slip disc L5/S1.. Doctor menyarankan saya menjalani rawatan physio...namun setelah 5 kali physio, saya masih lagi mengalami kesakitan terutama di bahagian kaki kiri iaitu dari blkg pinggang hingga ke betis...segala aktiviti amat terjejas...sdgkan sebelum ini saya org yg aktif. Adakah rawatan radiofrequency dpt membantu saya mengurangkan kesakitan yg saya alami? Saya harap doctor dpt membantu saya...Terima kasih.

    ReplyDelete
  74. Salam doktor..saya lina dari bandar enstek..umur 31 baru bersalin 3bln ++ normal 1st baby..pd 3 mggu lpas tiba2 saya x dapat bergerak masa bgun pagi, mengalami rasa sakit yg extreme bhgn pinggang hingga ke abdomen perut dan belikat kanan..langsung x dapat mengiring...so sejak hari tu dah 3 weeks setiap pagi someone kena angkat..kalau sorang memang x dapat bangun atau mengiring.dah jumpa doktor private colombia hspital seremban tp he just mention muscle koyak tanpa melakukan xray dan diberikan pil untuk otot dan tahan sakit..kini saya tak dapat dukung baby or terpaksa hentikan breasfeeding dan juga x dapat teruskan pengajian PHD..so saya mohon doktor nizar dapat bantu jelaskan simptom2 yang saya alami..sesungguhnya saya x dapat tahan lagi rasa sakit yang semakin teruk..mohon Doktor bantu.

    ReplyDelete
  75. Salam Doktor,

    Saya Azam dari Kuala Lumpur, saya merupakan pesakit diabetis. Sekarang telah menggunakan insulin sejak 3 bulan yang lepas. Masalah saya sekrang ini adalah saya sering sakit bahu dang tengkuk, dan apabila saya bangun pagi pinggang saya berasa lenguh. Bagaimana untuk mengatasinya? Perlukan saya berjumpa dengan Dr? Kalau saya perlu berjumpa dengan Dr. adakah rawatan ini boleh dikendalikan dalam masa sehari? or perlukah saya bermalam di Kelantan?

    ReplyDelete
  76. in law saya telah mengalami lumpuh separuh badan (pinggang - kaki) selama 9 tahun akibat terjatuh dan dipercayai tulang belakangnya berselisih. Boleh kah in law saya menjalani rawatan radiofrekuensi ini dan bagaimanakah peratusan untuk pulih.

    ReplyDelete
  77. Salam doktor..saya ingin brtanya,ank lelaki saya berusia 16bln. Yang membimbangkan saya adalah bentuk kakinya yang berbentuk O.Adakah normal pd bayi yang sdg membesar dan mula berjalan?dptkah ia berubah bila usianya meningkat?Jika x adakah terapi utk membetulkan kakinya yang berbentuk O itu..t/kasih

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum doktor.. Ayh sy brumur 56thn. dh msuk 2 bulan ayah skit dlm perut.. Dr gmuk dh jd kurus.. setiap kali ada je makanan msuk, x sampai 3minit mesti akan masuk tandas cirit birit.. tmbah teruk bila minum air.. Apa yg ayah mkn, tak dpt disimpan oleh tubuh.. Bila jmpe doktor(hospital kerajaan) hanya bg ubt tahan sakit.. Memang frust sgt dgn doktor2 yg pndang ringan pesakit2 yg btl2 memerlukan..sy buntu..apakah rawatan yg patut dilakukan untuk mengesan sakit tersebut.. Perlukan sgt bantuan doktor.. Terima kasih..

    ReplyDelete
  79. Maaf lupa nk bgtau.. Disebabkan sakit perut yg truk, sekarang merebak ke bhgn pinggang..sakit seperti tseliuh.. Mohon pandangn doktor.. T.kasih..

    ReplyDelete
  80. Salam Dr.. saya Hariz dari Sabah..menderita sakit sejak 2005 lagi.. Sakit di bahagian belakang (belikat), bahu & pangkal lengan..ketiak pula akan kebiruan-biruan seakan lebam.. klu sakit leher & tengkuk kadang rasa kebas.. sakit boleh tembus ke depan (dada) & menjalar ke bawah tulang rusuk.. semuanya di sebelah kiri badan.. apa yg tdk menyelesakan kadang2 bila sakit terasa seakan sukar bernafas, rasa pening & loya seolah-olah sperti simptom sakit jantung tapi apabila melakukan ECG keputusan adalah normal.. telah berjumpa dgn doktor2 pakar, (phsician /jantung,ortopedik & neurologist).. terakhir neurologist mendiagnosis sebagai cervical muscle spasm.. rawatan yg pernah diterima ialah makan ubat-ubatan (axcorcia, celebrex, tramadol, neurobine forte & nurofen), urut tradisional & ubat sapu panaflex semuanya tidak menyembuhkan kesakitan saya.. menyebabkan saya buntu.. harap doktor dapat membantu.. terima kasih..

    ReplyDelete
  81. Assalamualaikum Tn Dr. Saya tlh menjalani MRI pd Ogos 2012. Imej itu menunjukkan terdapat multiple slipped discs dr C3 hingga C7. Keadaan ini tlh menyebabkan tangan kanan saya rasa dicucuk2 apbl saya duduk dlm posisi tertentu. Akibatnya saya lebih byk berbaring utk mengelakkan rasa sakit pd tgn kanan itu. Adakah tuan ada menyediakan rawatan utk sakit yg saya alami ini?

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikum dr,
    Suami saya telah melakukan MRI dn disahkn slipped disc oleh dtr pkr pd L5. sebulan lalu dia telahpun menjalani rawatan radiofrequency di hospital kpj seremban...memang ada kurang rasa sakit dn lenguh di belakang bdn tidak sprti sblm buat rwtan RF. Tetapi suami saya dpt merasakan kaki kirinya semakin mengecil dr sblmnya...adakah slipped disc boleh menyebabkan kaki mengecil.? Utk mklman dtr berbelas thn dahulu suami saya pernah accident dan pth kaki kiri sehingga dimasukkan besi. Dia juga merasakan kakinya lenguh wlupun baru bgn dr tidur keesokan paginya...minta pjelasan dtr apakah sebenarnya keadaan yg dialami oleh suami saya ini..

    ReplyDelete
  83. salam dr nizar, saya mohd halim. Saya telah membuat temujanji dengan doktor pd 8 jan 2012 ini utk buat rawatan susulan sakit slipped disc di pinggang bahagian S1 & L5. Tetapi kini sejak 2 minggu yg lalu, tengkuk dan bahu saya sebelah kiri berasa sakit. Kemungkinan saya menghidap sakit sendi faset kah? Perlukah saya buat rawatan radiofrekuensi di kawasan tengkuk saya ini? Saya membuat temujanji utk rawatan susulan pada tulang bahagian pinggang, tetapi boleh kah saya rujuk pada doktor pada hari yg sama berkenaan sakit sendi faset bahagian leher saya ini? Saya mengalami sakit dan lenguh yg amat sangat pd waktu2 tertentu di bahagian bahu sehingga ke bahagian lengan kiri. Kadang2 berasa mencucuk2 di bahagian tengkuk kiri saya. Jika saya tidur sering berasa tidak selesa dan sakit di bahagian tengkuk sekiranya saya mendongak lama sedikit. Harap doktor dapat bantu saya, insya-allah..

    ReplyDelete
  84. Salam dr...sya Halizan dari Trg.Telah mengalami kebas tangan sebelah kiri,lenguh bahu kiri,kepala pening,kadang2 jadi nk termuntah tp tidak berlaku,mata jd pinau,badan jd letih kadang terasa takut tak menentu dan susah nk bernafas.Pada bln 8/2012 telah buat ecg,echo,stress test dan ct scan d Hosptl K.Trg.Tp kata dr pakar tak ada masalah pada jantung.Saya harap dr dapat bantu saya.Trma Kasih

    ReplyDelete
  85. Salam doktor, sy Siti dr perak..sy alami lenguh siku, bahu mbwa ke blikat blakang belah kiri.kdg2 kaki bahagian ibu jari ke buku lali mcm krem...bla bergerak setiap sendi berbunyi...sy dah wat cek darah..yg lain ok, cuma asid urik tu tggi ckit...apakah kmungkinan pyakit sy...

    ReplyDelete
  86. assalamualaikum Dr.Nizar,
    saya asrul dr penang..mengalami sakit pd bahagian tengkuk,bahu dan belikat di sebelah kanan.kesakitan juga dpt dirasai pd bhgn tgn dan bahu sebelah kanan.kdg2 mengalami sakit kepala dan tangan menjadi lemah sehinggakan tidak dapat memegang barang..kesakitan paling ketara dirasai apabila br bgn tidur..selalu juga jari tangan seperti terkena kejutan elektrik...untuk pengetahuan Dr..imbasan MRI telah menunjukkan C3 - C7 mengalami masalah..dan telah membuat rawatan seperti menyuntik ubat anti keradangan pada bahagian tersebut..tetapi hanya mampu bertahan selama seminggu sahaja...
    saya berharap Dr. dapat membantu saya menyelesaikan masalah yang sudah 3 tahun saya alaminya..
    wassalam...

    ReplyDelete
  87. Salam dr...sy masa 2010 sakit kpla sblh kiri truk,slpas bt ct scan,dr. Sahkan xdak apa2,hnya migraine..Tp bila sakit kpla,tangan sblh kiri juga akan rasa lenguh2...tp slpas mkn ubt migraine..sy lega skit kpla...pening shj tdk hlg..slalu shj pening...sehgga la bln5 2012 sy skit kpla kembli..pening,berdebar2,mata sblh kiri plak rasa cm ada bnda ja..tangan plak lenguh smpai ke kaki sblh kiri...mkn ubt migraine ok ckt..tp pening ttp jgk xhlg...pastu baru2 ni blan1 2013 sy skit kpla xtruk,cuma pening dan lenguh.mkn ubat lega sakit kpla.tp tangan lenguh sblh kiri,sakit smpai kebelakang rasa...lemah ja sblh kiri..rjin rasa lenguh smpai ke kaki sblh kiri.tk jgk hlg...sy ada jmpa pakar saraf bru2 ni.dr sarankan sy mkn ubat dulu smggu..klu xok jgk dr sruh bt MRI...sy sgt tkot sbb mata sy pun dah rasa smacam shj.xmcm slalu...adakah sy ada pnyakit kronik?sy tkot sgt...rasa xsmgat seolah2 sy ada mghidapi pnykt kronk..adakah sy blh disembuhkan dr?tlg la dr cdgkan apa yg ptt sy bt?



    ReplyDelete
  88. Salam doc..Ibu saya disahkan mengidapi sakit Avascular Necrosis of Scaphoid Bone bln Jan lepas, terus diberi rawatan ablation radiofrequency tp skrg tangan dia sakit semula. Patutkah saya bwk ibu saya jmpa doc since kami akan ke Kelantan in coming June. Tq.

    ReplyDelete
  89. salam DR. saya seorang Jururawat di wad High Risk Post Natal.sebelum ni saya bekerja di ortho ot.slama hampir 10 thn ini saya slalu sakit blkg tp selepas ambil pain killer sakit berkuranan. tp dlm 3 minggu ini saya sakit leher dan kepala sebelah kiri.utk sakit leher selepas ambil voltran, sakit berkurangan tetapi utk sakit kepala terpaksa ambil panadol 6 hly dan ini berlanjutan hingga sekarang. apa pendapat dr ttg masalah ini.

    ReplyDelete
  90. Salam Dr..

    Saya azman..saya dimasukkan di hospital pakar D'sara (KPJ) akibat refluct yg menyebabkan saya sukar bernafas.oleh kerana saya masuk diemergency dr terus buat engiogram utk pastikan ada maslah jantung.terdapat sedikit blokage (50%) pada urat kecil jantung saya & dr hanya bagi Ticlid & crestor je utk saya amalkan..saya juga telah menjalani MRI cardiology utk finalise adakah blokage tersebut menganggu penghantaran oksiegn ..tapi semunya ok..tapi refluct masih menyerang dan sewaktu di datng BP & HB saya tak stabil dan saya hilang berat badan..bila saya buat taklimat & bercakap terasa ada benda yg mencucuk dibahagian dada sebalah kiri dan terasa sengal di bahagian belakang malah denyutan tersebut sampai ke bahagaian belakang kepala..bila simpton itu berlaku saya cek BP saya berad dalam kedaan normal saja..masa buat Cardio MRI pun saya dapat rasa denyutan yang laju didada belah kiri dan kepala belah kanan saya..simpton baru telinga saya asyik berdesing je 24 jam semnjak 2 bulan lepas smenjak saya amalkan kedua2 ubat tersebut..saya pun confuse antara masalah jantung atau gastrik angin yang kronik@refluct.tq

    ReplyDelete
  91. Salam DR. Saya Pn Zaleha dari Kemaman. Sya mengalami masalah ligamen lutut kanan yg terkoyak. Say tidak dapat berjalan dengan selesa dan jika banyak bergerak rasa sakitnya amatlah teruk. Saya telah dinasihatkan oleh doktor syarikat tempat saya berkerja dan juga doktor pakar di Hosppital Kemaman untuk menjalani pembedahan lutut. Saya ingin bertanya pd doktor, adakah alternatif lain selain dari pembedahan utk rawatan sakit lutut saya ini, dan sekiranya terpaksa dibedah, berpa lamakah masa yg di ambil untuk sembuh. T.kasih.

    ReplyDelete
  92. salam doc. aunty saya kata dia ada slight numbness in her right neck plus dia selalu rasa macam ada benda tersekat di tengkuknya. kalau dia sedawa baru dia rasa lega sikit. apa differential diagnosis doc? adakah dia ada stone in gall baldder? sbb dah buat routine investigation semuanya clear. maybe something hidden?

    ReplyDelete
  93. askm Dr Nizar sy sakit slipped disc L4 L5 sakit on and off tapi kerap. kadang2 turun sampai kaki kanan.Dr pakar cadangkan pembedahan.Sy nak elakan dari pembedahan.mcmana nak buat temu janji dgn Dr Nizar-roslan b'worth

    ReplyDelete
  94. Assalamualaikum Doc,
    saya mengalami slipped disc yang telah disahkan oleh pakar di Hospital Kuala Lipis pada 31 Mac yg lalu.saya juga telah melakukan radiofrekuensi therapy di sebuah klinik swasta dan therapy fizikal di hospital namun sakit say langsung tidak berkurangan.Doktor juga telah memberi say ubat saraf yg kuat namun kesemuanya langsung tidak berkesan buat saya.sakit saya makin menjadi2 kerana saya lgsg tidak boleh berdiri tegak dan badan akan membengkok ke kanan kalau say cuba untuk berdiri.saya berumur 35 thn dan mempunyai 3 orang anak yg masih kecil dan bekerja sebagai pembantu tadbir kewangan dan ini memerlukan saya menghadap komputer setiap hari.bantulah saya doc kerana saya lgsg tidak dapat menguruskan keluarga dan rumahtangga kerana kesukaran untuk berdiri dan berjalan.sakit ini sudah berlarutan selama 6 bln kerana ianya brpunca dari sakit dipergelangan kaki dan akhirnya menjalar kr pangkal peha dn punggung.

    ReplyDelete
  95. Salam Dr. Nizar...

    Saya alami slipped disc L4/L5, L5/S1... di mana L4 cakera beralih mengenai saraf dan L5 dikatakan ada crack berdasarkan mri yg telah dibuat... saya kerap alami kebas2 dibahagian punggung dan akan kejang ketika jalan atau bgn dr tido atau jika dudok atau berdiri terlalu lama... terutama dibahagian kiri kaki...dan pinggang sy tidak selesa... jawapan daripada doktor yg sy terima kurang memberangsangkan... apa yg perlu sy lakuka selain daripada rawatan...

    ReplyDelete
  96. Salam Dr...
    Saya mengalami sakit dibahagian pinggang hingga ke betis di sebelah kir.Kini sya sakit bila berjalan dan juga ketika tidur.Pihak hospital mencadangkan membut MRI.Apakah dgn MRI boleh menyembuhkan sakit saya ini?
    Saya berminat utk membuat rawnatan dgn doktor.Bagaimana caranya?
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  97. salam dr.saya shah dari kl ingin bertanya mengenai rawatan:saya mengalami kekejangan yg tiba-tiba pada leher sebelah kanan,bahu kiri hingga belikat kiri.saya ada melakukan x-ray di hospital besar k.l.dr mengatakan tulang tengkuk c3 dan c4 saya telah terturun dan kemungkinan telah menghimpit urat-urat saraf saya.saya juga telah banyak menerima fisio-terapi di hospital sg buluh,namun tiada perubahan.masaalah ini benar-benar telah membunuh kehidupan dan semangat saya.Saya pernah terjatuh suatu ketika dahulu dn menyebabkan leher saya terseliuh.buat pengetahuan dr,saya boleh berjalan,tapi tidak selesa dan susah untuk berkomunikasi dgn orang disekeliling. Oleh sebab itu, saya kurang berkeyakinan untuk berada di khalayak ramai. Saya perlukn bantuan dr. Dimanakah patut saya pergi? Terima kasih.

    ReplyDelete
  98. Alhamdulillah..da selamat buat treatment dgn doctor nizar. Mmg magic sgt2...sakit kepala dan belikat da hilang.sehari selepas treatment. .badan rs kembali bertenaga.bangun tido xde pusing2...bunyik bising yg blh mendtgkan sakit kepala pun xde masalah lg dgn sy.tq sgt2 pada doctor.good service dr KPJ kota bahru.x sia2 sy terbang dr klang ke kelantan... ♡

    ReplyDelete
  99. Assalamualaikum Dr. Saya Indra Azman dari Ipoh. Umur 39 tahun. Kepala saya kerap terasa kebas/panas hampir sebulan hingga kini. saya dah buat rawatan di hospital Besar Ipoh. Mengikut laporan Dr saya mengalami " Mild Degenerative Changes of the Cervical Spine" setelah menbuat x- ray pada tengkok saya. Saya juga mengalami sakit kepala tetapi tidak terlalu kuat buat masa kini. ia menganggu emosi saya kerana kekebasan/panas pada kepala saya.Saya mohon pendapat Dr apakah rawatan yang perlu saya melaluinya. Saya mohon Dr menberi respon pada masalah saya, hanya allah s.w.t menbalas jasa murni Dr ini.

    ReplyDelete
  100. salam. suami saya mengalami sakit di bahagian tengkuk, mengikut keputusan MRI masalahnya sekarang berpunca dari C4 - C7. Suami saya telah menjalani RF pada 18 julai 2013. kesakitannya hilang hanya utk 1 minggu lebih dan sekarang sakitnya bertambah sehingga sukar untuk bergerak. perlu dipimpin agar tidak jatuh. Untuk pengetahuan doc kaki suami saya ada masa tidak terasa, kerap kebas. otot tangan sebelah kanan juga semakin mengecil dan menggelatar . mengikut dr shukur dari KPJ seremban , suami saya perlu menjalani pembedahan utk membuang dish dan menggantikan dgn dish tiruan. saya ingin minta pandangan dr doc , ape yg perlu kami lakukan ? adakah suami saya perlu menjalani pembedahan tersebut dan apakah risiko yang perlu kami @ suami saya hadapi. pelbagai komen yang kami terima , ada yang baik dan sebaliknya. bantulah kami doktor.

    ReplyDelete
  101. salam..umur saya 19 tahun..lately, saya selalu kebas kat belakang kepala..kadang2 saya juga rasa pening sampai rasa nak terjatuh sebab tak stabil.. biji mata saya juga kadang2 gerak ke tengah sendiri dgn cepat dan bukan saya yg gerakkan. Kenapa ye ?

    ReplyDelete
  102. SALAM DR, saya berumur 27 taun. sejak seminggu kebelakangan nie saya mengalami lenguh2 di bahagian belakang pinggang,punggung,hingga ke kaki...seperti telah penat berlari seharian....kenapa ye dr? nak pegi ke hospital or klinik x tahu mcm mana nak explain....tq

    ReplyDelete
  103. Salam dr...sy en mior dr perak...thn 2012 sy buat x ray lutut di hospital pantai ipoh menunjukan sy mengalami os...umur sy skrg 33 thn...adakah rawatan dr mampu memberi perubahan pd lutut sy...sebelum ni sy ada buat rwatan suntikan poloterapy....di kl..tetap tidak berkesan....1suntikan seratus ringgit...adakah kos yg sama jika suntikan tu saya ambil dgn dr....terima kasih....0135158095 en mior.

    ReplyDelete
  104. bius yang disuntik di pinggang semasa mendapatkan pembedahan untuk bersalin, ada effect kepada tulang belakang? sebab saya sering sakit pinggang, belikat dan belakang. saya berumur 29 tahun, dua kali ambil bius separa sedar untuk bersalin secara pembedahan. jarak waktu pembedahan adalah selang 4 tahun. sehingga sekarang masih terasa kesannya lebih2 lagi semasa menstuasi dan cuaca sejuk.

    ReplyDelete
  105. assalam doc... saya pernah jatuh terduduk watu wksiden tahun 2004.. sejak dari itu pinggang kerap terasa sgt lenguh dan sengal... kemudian tgn kanan juga terasa sgt lenguh...penah pg hospital tapi takde penjelasan.. hanya kesan eksiden.. itu yg diberitahu.. tapi paling ketara baru2 ni.. sakit dan lenguh di bahu kiri semakin terasa.. tulang belakang dan pinggang juga terasa lenguhnya.. pinggang tu terasa mcm nak datang bulan or pregnant.. satu lagi doc, di leher dan belakang telinga saya ada ketulan. sebelum ni kalau naik ketulan tak terasa sakit tapi kini sakit... mula be;akang telinga yg sakit. kemudian leher kiri.. untuk pengetahuan doc saya berumur 27tahun... saya harap dapat penjelasan doc..
    asidahagman@gmail.com

    ReplyDelete
  106. Salam..dr..

    Disini sy ad ptnyaan...sy sering mengalami sakit di bahagian kepala yg terok..sy blm buat mri scan lg..mdcl chekup sy cma mngatakan sy migrain..ttpi stlh sy mkn ubt migrain skit itu x jgak kurg n ubt tu ibrt x mndtgkn ap2 fungsi...skit itu blnjutn shgga kini...sy tggl di kwsn johor..ap yg perlu sy lkukn doktor???kerana smkin hari bdn sy smkin lmh..pgrkn sy mnjdi plhn n pnfsn sy jga tganggu..need a reply A.S.A.P...

    Thanks

    ReplyDelete
  107. Salam Dr...

    Disini sy ada pertanyaan. sy wawa umur 23 thn. knp skt blkng blh serang pd usia yg muda? dy dah 2 thn sy menghidapi skt blkng. bermcm mcm ubt sy ambil ttp kesakitan x pernh ilang ttp smkn teruk. simptom simptom sy skt, terasa menyucuk, berdenyut denyut, mcm kena tikam dr arh blkng. kesktn x terthn. sehingga sy ingin bgn dr tdo, nk solat, nk tunduk.its hard for me.if sy nk tido, sy perlu mengiring.tdk blh straight. yg terkini sy dpt rawatan di pusat kesihtn pljr di umt, Dr sarankn sy buat fisio. ttp aftr sy buat fisio, kesktn sy lbh sakit sehingga sy terpksa ambil celebrex 400 mg. andthen sy trs demam.sehingga kini sy x thu sy skt apa.sy pun dh mula fade up utk rawatan. simptom aftr fisio, munth x berhenti, demam, skt dr yg biasa andthen sy hmpir pengsan sbb kepla sy pening sangat.so mc mn sy nk reduce kesktn ini?

    ReplyDelete
  108. Assalam Dr, saya berumur 47 thn. Saya mengalami sciatica nerve semenjak 3 thn kebelakangan ini, athritis di lutut sudah lebih sepuluh thn. Saya juga mengalami minor slip disk di L1, L2 dan sedikit perubahan di L4. Disebabkan itu, saya sakit apabila lama berdiri, lama berjalan, . Saya setiasa x kira masa dan hampir setiap hari. Bagi mengelak memakan acorxia, saya hanya menyapu ubat krim saje bagi melegakan kesakitan. Akhir2 ini pula, saya mengalami sakit dibawah tapak kaki... dan setiap pagi sakit. Apakah rawatan doktor dapat menghilangkan kesakitan yang saya alami? Untuk makluman saya pernah cuba acupuncture tapi agak lama prosesnya. Boleh doktor bantu saya?

    ReplyDelete
  109. Assalammualikum doktor Nizar

    saya nak bertanya sedikit masalah ibu saya doc.hampir 1 bulan ibu saya x dapat tidur .bila datang ke houspital ibu saya ada kena bagi ubat tidur baru dapat tidur.

    ReplyDelete
  110. salam Dr.
    lately ni saya kerap sakit bile nk bernafas,rasa pedih n sakit dekat hidung sampai belah kanan kepala..kenapa ye?

    ReplyDelete
  111. Assalamualaikum Doktor,

    Saya Azyra, saya mengalami kebas kebas tangan kanan bermula dari tapak tangan sehingga jari sahaja.. kebas kebas yang saya rasa boleh di katakan 24 hours kebas..hilang beberapa minit sahaja and kebas kembali...lebih kurang 2 minggu ni agak ketara kebas tangan ni.. tido pun akan rasa kebas. Doktor di mana yea.. bagaimana if saya nk buat rawatan dengan doktor.. any contact details.
    Thank you in advance..

    ReplyDelete
  112. salam.. Dr. saya ada sakit lutut.. x boleh nak bengkok .. apabila saya solat x boleh duduk antara dua sujud dengan baik.. boleh saya tahu ape masalahnya.. saya ada bermain bola dan terjatuh tanpa ada sentuhan sesiapa.. jatuh sendiri.. trima kasih DR.

    ReplyDelete
  113. kenapa rawatan radioterapi tu tak terdapat di hospital lain di seluruh negara?

    ReplyDelete
  114. Pain specialist macam saya ada di hos kerajaan yg lain, tapi kemudahan teknikal dan masa tidak diberi keutamaan.saya praktis pain management 100% .practice make perfect.saya bekerja dgn kementerian pendidikan (HUSM) bukan kementerian kesihatan.

    ReplyDelete
  115. salam dr,
    saya ada masalah branchial cyst dan ingin melakukan pembedahan untuk membuangnya. Boleh saya tahu berapa kos pembedahan tersebut dan apa kesannya

    ReplyDelete
  116. salam dr...
    saya abd qudus.. saya ada penyakit epilepsy dikesan dan rasa seizures2 nie masa umur 15 tahun.. saya umur 23 tahun dah sekarang.. penyakit nie bukan keturunan keluarga saya.. saya buntu kerana saya sering tukar ubat..dulu makan dilantin dan macam2 lagi sekarang makan lamictal dan epilim..saya dh buat 2 kali MRI dan EEG..MRI pertama tak kesan apa2 dan normal je kat kepala saya nie tapi MRI kedua kesan ada ketumbuhan sikit kat belakang kepala belah kiri dan dr. beritahu tumbuh sejak kecil lagi tapi bila dah besar nie lah yang trigger seizures tu.. saya juga ada buat elektromagnet terapi tapi seizures tu ada lagi..sekarang saya mengamalkan makan madu,zaitun dan habatus sauda je dan ubat saya mula kurangkan sikit2.. saya rase tertekan kerana masih belajar lagi dan side efek ubat yg kuat yg mengakibatkan loss memory,focus dll.. boleh saya tahu camner nak sembuh sepenuhnya epilepsy nie..ape caranye yep selain dari operate buang tu yg boleh sebab mata saya buta..

    ReplyDelete
  117. Salam Dr... sy noor dari Sabah...sy macam ada symptoms sakit sendi facet tengkuk ni...sy baru lepas pembedahan bersalin 6 bulan yang lalu.. berat di ubun 2 kebas Dan sebagainya...cmn untuk berubat dengan doktor?

    ReplyDelete
  118. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  119. Bismillahirrahmanirrahim.

    Salam doctor,

    Sy Nur Darmiyantie binti Mohamed, 33yo, female, Malay.

    Sy pernah bersukan 13 tahun yang lepas dan sudah 3 kali terjatuh terhempap punggung. Pada waktu itu tidak berlaku kecederaan pd punggung cuma tangan kiri retak.

    Tetapi pada 1/1/2014 baru2 ini sy mengalami salah urat pd pinggang kiri see waktu melihat baju duduk bersila dan tidak dapat mengangkat tangan kiri dengan baik dan tidak dapat bend kan badan. Sy telah ke hospital dan doktor ckp sy hanya mengalami 'Central back pain' dan memberikan saya ubat sapu n pain killer. malangnya sakit ini telah berterusan sampai hari ini. Saya juga mengalami sakit tapak kaki kiri sejak bulan November pd bahagian tengah ke depan ke jari tengah ke hujung. Skrg ini sy mengalami cramp tangan kanan n paha kanan.dan rasa sakit bahu kanan n kiri dan kepala juga. Ke as juga kadang2 teraso pd kedua2 tapak tangan sy. Buat pengetahuan doktor sblm beberapa hari sblm kejadian, mata sy merah pd kedua2nya n doktor menggelarkannya sbgai mata kering n telah bagi sy artificial tears. Mata sy merah lebih kurang selama seminggu n skrg mata merah on off.

    Buat pengetahuan doktor sy telah buat xtray n doktor ckp ada abnormal pd L5 tp menurut itu adlh normal sejak lahir. Tapi sy masih risau kerana badan sy teraso seperti tercucuk n kebas pd tangan, leher dan kaki. Sy juga akan lenguh dan kebas dan sakit tangan apabila mengangkat handbeg.

    Sy sangat memerlukan pandangan doktor tentang masalah ini kerana ia mengangkat aktiviti hari an sy. MRI sy masih belum buat kerana doktor di KL ckp tidak perlu. Boleh doktor berikan pandangan supaya sy dpt bertindak secepat mungkin supaya sihat kembali. Dan selalunya apa yg doktor akan buat utk kes mcm sy dan berapakh kos keseluruhan? Sy sangat memerlukan nasihat doktor.

    Sekian, terima kasih.

    Sent from my iPad

    ReplyDelete
    Replies
    1. central back pain and mechanical back + sakit tapak kaki signify for discogenic pain.disc bahagian pinggang dah bermasalah..degenerative disc disease..kalu buat mri disc tu jadi hitamm..dah tua...rawatan tanpa pembedahan ialah intradiscal Rf disc denervation.

      Delete
  120. Salam doctor,
    Ayah saya berumur 48 tahun,mengidap penyakit buah pinggang selama 15 tahun,dan pada 2 tahun lepas, beliau baru sahaja terkena stroke.pada bulan 9 tahun lepas,Dr mengesahkan beliau kena stroke Kali kerja.sebelum ini dia telah beramnur pulih,tp,sejak 2 minggu yang lepas,beliau sekali mengadu skit muscle.setelah di x-ray,dr mendapati musclenya terkoyak.dan sekarang beliau tidak dpt bergerak.ada x rawatan buat sakit tu.dah bnyk ubat tahan sakit yang di ambil,tp tetap skit.

    ReplyDelete
  121. assalammualikum doctor..
    Anak saya lahir secara normal,tetapi sewaktu hendak keluar tu dia tersangkut kat bahagian bahu..dan doktor ada mengatakan bahwa perkara spt ini adalah biasa..masalahnya sekarang tangan anak saya tak boleh dibengkokan ke atas dgn sendiri..jari2 semuanya bergerak dan bleh mengenggam..apa sebenarnya masalah anak sy tu..doktor ada cakap juga bahwa mungkin urat saraf d bahagian bahu tertarik dan membengkak sb itu la bt masa sekarang ni tangan anak sy x boleh digerakkan..ada tak cara lain utk membolehkan tangan anak sy bergerak secara normal kembali?dan brapa peratus keadaan spt ini boleh pulih spt sediakala..tq.

    ReplyDelete
  122. Assalammualaikum Dr. Saya diserang demam panas pada 21 feb lalu, dan dr cuma mengesahkan ianya viral fever. selepas 12 hari baru demam saya pulih. selepas itu badan saya menjadi lemah. saya juga mengalami sakit kepala, tengkuk dan bahu. sekiranya lama duduk, saya akan mengalami sakit pinggang. saya juga merasa loya. Adakah ini simptom sendi facet?

    Raja Nor, Sg Buloh

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila kita kena viral fever memang semua otot dan sendi akan sakit tapi hanya 1-2 minggu ..jika berlarutan sampai 3 bulan itu sakit sendi kronic ie sakit sendi facet

      Delete
  123. Dr..sy ada mengalami sakit sendi dan otot yg sgt teruk. dari kaki sampai tengkuk, kdg2 sy tidur pn kena lapik dua2 tangan dgn bantal sbb kebas. belikat sy selalu sakit dan selalu kebas hingga ke tengkuk. tidur sy selalu tergangu disebabkn kebas ditengkuk..adakah cara utk sy berubat Dr?? sy sgt risau dan sy belum lg buat MRI..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sakit sendi facet tengkok tu,,bayak pesakit saya beri symptom serupa..bila kena di tengkok ..>50% chance akan kena pinggang juga ..n vice versa

      Delete
  124. tengah google, jumpa blog ni.. baca komen banyak info bagus tq Dr..
    singgah blog saya, http://zianaeunos.blogspot.com/

    ReplyDelete
  125. Assalamualaikum....

    Saya mempunyai masalah kesakitan nyeri pada pinggang sebelah kiri , punggung kiri sehingga ke lutut kiri. Keadaan amat sukar untuk membongkok, rukuk dan bersukan. Pemeriksaan doktor mendapati hanya kesakitan biasa dan hanya ubat urat dan tahan sakit yg diberi ..keadaan agak teruk sekira saya mencangkuk dgn lama dan apabila berdiri terasa lutut dan bahagian pinggang seperti lambat mengendur dan mengambil masa sehingga 1-2 minit utk kaki dan otot rasa normal semula. Apakah masalah saya sebenar . Rawatan urutan tradisional telah dibuat dan hasilnya sangat sedikit..
    Sekian terima kasih doktor

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sakit sebelah kiri pinggang n punggung besar kemungkinan sakit sendi facet dan pinggul...rawatan suntikan Rf amat berkesan jangan hidup dalam kesakitan

      Delete
  126. Salam doctor Nizar,
    Saya di diagnos mengalami disc herniated di bahagian L5-S1, MRI dan xray sudah dibuat. Doctor suggest buat disectomy..tp saya nak cuba cara lain selain operation..umur saya 33thn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila wasap imej mri kpd sya ..0139803389 elok direct call saya utk consultation ..jgn buat pembedahan lagi. itu jln terakhir

      Delete
  127. salam dr nizar.
    saya mengalami masalah sakit tulang belakang. hampir 2-3 tahun mengalami masalah ini. saya sudah mendapatkan rawantan di KRK HUSM dengan m.o. dan m.o itu telah buat x-ray utk saya dan refer saya ke pakar. pakar buat pemeriksaan dan refer saya ke unit fisioterapi. sya sempat mndapatkan rawatan di unit fisio itu sebanyak 3 kali sahaja atas sebab cuti tidak lama. saya merupakan pelajar lagi di kedah berumur 19 tahun. so, pakar itu bagitau saya klu tak berkesan jugak dgn fisio, nnt cuti lagi sruh buat temujanji dengan dia. dan skrng saya balik cuti dan dh hubungi utk temujanji. sya dpat temunjanji buln 6 dgn pakar itu. sdangkan tempah cuti saya dh habis time tu. dh xde pilihan. sakit tulang belakang saya ni menyebabkan tulang belakang sya pun membengkok dan menyebabkan postur badan saya membongkok. saya juga sering rasa lenguh2 di bahagian leher. sakit ini kadang2 menganggu saya utk belajar. saya juga ada buat search di google. sya ada jumpa satu penyakit iaitu khypotic if i not mistaken. adakah penyakit itu menyerupai masalah saya? dan bagaimana doktor jalan penyelesaiannya? mohon pertimbangkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila datang ke HUSM pain clinic ahad pagi utk pemeriksaan

      Delete
  128. Assalam Doktor.
    Saya Shahrul Azmi Ahmad dari Shah Alam. Berusia 45 tahun. Tinggi 1.74m dan berat kira-kira 85kg.
    Saya mengalami kebas2 bahagian daging punggung, merebak ke bahagian peha dan betis. Saya telah berjumpa beberapa doktor di klinik biasa sebelum ini, tapi hanya dibekalkan pain killer sahaja. Tapi rasa kebas tidak hilang langsung. Saya juga telah berurut badan termasuk di bahagian punggung beberapa kali, hanya lega beberapa jam. Sebaik sahaja saya duduk, rasa kebas akan kembali. Ada doktor yang menyarankan agar saya buat MRI, tapi saya rasa tidak perlu kerana saya rasa hanya kebas daging punggung sahaja. Tulang punggung dan bahagian anggota lain tidak rasa sakit. Saya tidak boleh duduk lama di atas kerusi, jadi menjadi masalah kpd saya bila memandu kereta. Rasa sangat tidak selesa. Saya terpaksa kerap berdiri sambil mengurut atau meramas punggung saya bagi meredakan kekebasan tersebut. Tahun lepas apabila say menunaikan umrah, perjalanan selama 8 jam di dalam kapalterbang sangat menyeksakan. Saya mengalami masalah ini sejak lebih 2 tahun yang lepas.
    Sebaik membaca artikel doktor berkenaan Sindrom Piriformis, saya berpendapat itulah sebenarnya yang saya hadapi. Saya bercadang untuk berjumpa doktor di sini bagi mendapatkan ubat penahan sakit 'poston' atau 'celebrex' dan juga ubat merehatkan otot 'myonal' atau 'baclofen' sebagaimana yang doktor cadangkan. InsyaAllah, saya juga akan cuba melakukan terapi haba dengan meletakkan bantal panas di punggung saya nanti.
    Sekiranya kaedah ini kurang berjaya, saya terpaksa mendapatkan rawatan suntikan otot piriformis.
    Memandangkan doktor berada di Kota Bharu, saya terpaksa berjumpa dgn doktor2 berdekatan bagi rawatan ini. Saya mengucapkan jutaan terima kasih atas artikel yang doktor tulis. Semoga Allah memberi kesembuhan kepada saya dan semoga Allah memberi rahmatNya kpd doktor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. encik ade jumpa doktor dan dah dpt rawatan di kuala lumpur or shah alam ?sy juga mungkin mgidap piriformis sindrom

      Delete
    2. piriformis syndrome ...the symptom is very closed to slipped disc pinggang ..need to do MRI to rule out slipped disc

      Delete
  129. Assalammualaikum doktor. Anak perempuan saya umur 6 tahun mengalami lenguh2 dileher, kaki dan tangan. Ia mengalami gejala ini hampir 2 bulan..kami telah rujuk klinik kesihatan berhampiran. Doktor tidak dpt mrnjelaskan apa2 pd masa tu.. ujian darah dah dikakukan utk sebarang jangkitan virus ..negatif. skrg setiap mlm anak saya mengadu leher , kaki dan tangannya lenguh. Apakah cadangan doktor utk kami. Tkadih

    ReplyDelete
  130. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  131. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  132. Salam dr. Ibu saya mengalami symptoms seperti kebas beberapa jari selama beberapa tahun. Ibu saya dah membuat operation dan penyakit kembali lagi. Dr cakap ibu saya mengalami carpel tunnel syndrome. Saya mohon kerjasama dr apakah rawatan untuk penyakit ini.sekian.

    ReplyDelete
  133. banyak pesakit yg mengalami kebas jari telah salah didiagnosed sebagai Carpal Tunnel Syndrome...padahal salah satu puncanya yg common ialah cervical facet syndrome.

    ReplyDelete
  134. assalamualaikum,saya berumur 21 tahun dan saya selalu berasa lenguh dari pinggang hingga hujung kaki sebelah kanan sahaja..saya tak pernah mengikuti apa apa rawatan sebelum ini

    ReplyDelete
  135. salam doktor..

    saya ada masalah di tulang belakang L5.. skrg ni saya buat rawatan dgn Dr Ahmad Sabri di HRPZ II.

    Mr Mad ckp tulang sy bengkak.. Hujung thn lps sy telah diberi suntikan steroid.. Namun, x berkesan..

    Kemudian, Mr Mad ckp ada cara lain utk merawat sy.. Katanya saya akan di suntik, kemudian Dr akan 'bakar' di tulang belakang saya..

    Sbb tulang belakang sy bengkak sedikit.. Saya nk minta pandangan dari Dr.. Ok ke suntikan bakar tu..?

    ReplyDelete
  136. Assalamulaikum doktor.. Mohon pencerahan berkenaan lenguh yang saya hadapi. Berlaku 2-3 bulan yang lepas, belakang bahu sebelah kiri terasa lenguh dan tidak selesa sehingga menjalar ke belakang ketiak dan lengan sebelah kiri. Adakah ini berpunca drpd salah posisi tidur atau angina ataupun disebabkan sakit yang lain.
    Terima kasih

    ReplyDelete
  137. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  138. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  139. Assalamualaikum doktor. Saya selalu rasa sakit di belakang dari bahagian pinggang hingga ke atas tulang belakang dan dapat rasa sakit tu sampai ke tulang. Saya hanya boleh tidur terlentang tanpa bergerak atau menukar ke posisi lain. Itu pun belakang tetap rasa sakit dan tidak selesa.

    Selain tu, saya kerap sakit kat bahagian tengah dada sehingga ke perut seperti ditekan atau terasa padat. Sebelum ni, saya pernah kena bengkak hempedu dan angin dengan rasa sakit kat tempat yang sama. Perut saya pun mudah kembung, Kadang-kadang, ada ketikanya saya terasa seperti kena current kat dada sebelah kiri dan bila berlaku saya tak boleh nak bergerak.

    Mohon penjelasan daripada doktor. Terima kasih.

    ReplyDelete
  140. Salam Dr Nizar, Saya Hashimah ingin menanyakan soalan bagi pihak ibu saya yang sekarang ini mengalami sakit di seluruh badan dari pinggang ke atas disebabkan jatuh tersembam ke lantai simen pada malam Jumaat lepas. Apa yang lebih serius lagi adalah sakit di bahagian ke dua-dua tangannya yang tidak boleh disentuh walaupun dengan benda lembut. Sakitnya menyucuk dan berdenyut, adakah ini simpton sakit ‘neuropathik’. Saya tidak sampai hati melihat keadaannya begitu.
    Saya ingin menanyakan kepada Tn Dr, bagaimana caranya untuk berjumpa dengan Tn Dr bagi Dr melihat sendiri dan dapat mendiagnos penyakit ibu saya. Bolehkah jika saya datang ke HUSM atau Perdana Specialist Hospital untuk terus berjumpa Tn Dr ataupun perlu melalui prosedur biasa yang memakan masa yang agak lama (agak menyukarkan kerana ibu saya tinggal di Lakota, Jeli dan sedang sakit)
    Terima kasih dan mohon penjelasan segera Tn Dr.

    ReplyDelete
  141. salam Dr Nizar.
    saya farina berumur 25 tahun dan mengalami penyakit scoliosis.
    saya selalu mengalami sakit belakang, cepat berasa penat serta sesak nafas. saya ingin bertanya perlu ke saya membuat pembedahan dan apakah kesan-kesan yg saya alami selepas pembedahan?

    ReplyDelete
  142. Salam Dr Nizar
    saya eja berusia 31 tahun. Baru baru ini saya menghidapi sakit tengkuk, bahu kiri dan tangan kiri. Saya merujuk ke hospital apabila sakit berulang setelah pergi ke klinik biasa dalam tempoh 3 minggu. Di hospital hasil keputusan MRI doktor mengesahkan saya mengalami slip disk namun tidak series (1.0) dan di beri ubat serta rawatan physiotherapy. Alhamdulillah sakit berkurangan dan rawatan susulan untuk physiotherapy 2 kali seminggu.
    Persoalan saya,
    Apakah saya akan pulih sepenuhnya seperti biasa?
    Apakah kesan sampingan ubat ubatan yang di beri? (Eperisone 50mg, Vit B neuroBION, Etoricoxib 120mg, Pantoprazole 40mg & Acustop Cataplasma )
    Apakah kerja kerja harian di rumah dan di pejabat yang boleh dan tidak boleh saya lakukan?
    Apakah senaman ringan yang bersesuai?
    Terima kasih

    ReplyDelete
  143. Sy nurul dari kl .. sy mngalami kebas pada tgh ibu jari sy dan pgelangan sy lemah .begitu juge jari jari sy lemah trutamanya di bhagian ibu jari susah sy nk mnggerakknnye ..hampir 4 tahun sy menanggungnye doktor ..

    ReplyDelete
  144. assalamualaikum Dr Nizar, saya Firdaus dr pahang, umur 24 tahun.. saya kerap mengalami kejang otot betis dan peha setelah duduk tlalu lama selain kaki terasa sentiasa lemah. dua tahun lepas,semasa pulang ke kampung kaki saya seakan lumpuh apabila tidak mampu berdiri dan hanya pulih setelah menerima suntikan drpd sebuah klinik di kerteh. masalah yg sama turut berulang apabila saya pulang ke kampus di UMS setelah 2 jam duduk dalam penerbangan. saya mengalami masalah otot betis dan peha kejang /sakit hampir 3 tahun.otot betis saya sentiasa dlm keadaan keras biarpun tidak bergerak. selain itu saya kerap mengalami sakit dan berdenyut di bahagian belakang kepala selama 1 hingga 3 minit.. adakah saya mengalami sakit saraf? ataupun adakah sakit saya ini berkait rapat dengan sakit kepala yg saya selalu alami? saya pernah terbaca bahawa sakit kaki juga mungkin berpunca dari masalah Tumor di kepala...
    bagaimanakah saya boleh merawat masalah ini, saya harap doktor dapat membantu.. Insyaallah... terima kasih

    ReplyDelete
  145. Assalamualaikum Dr.
    Saya Radhiah. Saya rasa saya menghidap penyakit sendi facet tengkuk kerana simptom2 yg saya alami adalah sama. Sudah hampir 3 bulan saya mengalaminya.
    Ianya bermula dengan sakit yang amat sangat di bahagian leher, bahu serta sakit berdenyut di belakang kepala. Sakit juga merebak ke dari tepi ke bahagian depan kepala. Saya ke klinik swasta dan kerajaan dan dr mengatakan saya hanya mengalami tension headache dan diberikan ubat tahan sakit serta temujanji terapi.
    sakitnya tidak hilang cuma tahap kesakitan yang berubah. kadang2 sederhana, kadang2 kuat. Dalam sebulan ni saya rasa seperti pening dn pandangan mata terganggu.
    Saya juga rasa tekanan dalam telinga dan rasa seperti tersumbat. dktr yg sy jumpa mengatakan gegendang telinga saya bersinar seperti ada cecair dalam telinga tengah.
    Adakah sakit sendi facet ini boleh menyebabkan keadaan telinga saya seperti ini atau masalah telinga yg menyebabkan saya sakit kepala dan leher?
    Saya tinggal di kelantan. bagaimana cara mudah untuk berjumpa dr?
    Adakah saya perlu ke husm sebagai pesakit luar sebelum dirujuk kepada dr?
    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Pn Radhiah, simptom pn hampir sama dgn saya. Saya dah buat MRI 2 tahun lepas dan di sahkan beberapa disk tulang tengkuk saya merapat dan himpit saraf saya. Sy tak de rawatan yang spesifik. Saya amat berharap jika pn telah mendapatkan rawatan, pn boleh berkongsi hasilnya dgn saya melalui whatapps saya 0132656999. Terima kasih.

      Delete
  146. assalamualaikum.saya syed haizal berumur 35tahun. pada tahun 2010..saya terkena hentakan object tumpul belakang kepala dan pensan.
    tahun 2010 juga kepala saya terhantuk pintu van .
    2012..saya jatuh tangga secara telentang menyebabkn siku kiri hancur dan tulang humerus patah..sebelah kiri
    sejak dari itu tangn saya mempunyai 2 keping plate 8 screw.dan dawai.(orthopedik husm prof razak)setelah setahun lebih berlalu..saya kerap mengalami kesakita belakang sebelah kiri.dan kini mata kian kabur.pening.mual.sakit dada dan kerap kembung perut.. dan cepat letih mengantuk.ecg menunjukn jntung saya normal.tekanan darah dan gula normal..adakah saya mengalami masalah tulng tegkuk dn tulng belakang

    ReplyDelete
  147. As-salam. Saya izzat. Sejak kebelakangan ini bahagian muka belah kiri terasa lemah berbanding belah kanan. Contoh seperti, apabila saya pejam mata, mata belah kanan leboh kuat berbanding kiri. Kenapa ya boleh macam ni ?

    ReplyDelete
  148. Salam doc saya mgalami sakit tapak Kaki sebelah kanan yang amat sakit terutama ketika berjalan ataupun swakt berehat.Begitu jg sakit di tulang belakang. Terutama pinggang sehingga ke pertengahan tulang pinggul.sakit ini terasa apabila sy mndukung bayi atau melakukan kerja yang melibatkan saya berdiri serta apanila saya bangun dari Tidur. Ia bermula selepas saya. Mlahirkan anak 4bulan yang kali hingga skrg. Apakah. Masalah yg sy hadapi?

    ReplyDelete
  149. Salam doc, sy mengalami masalah sakit mata di tempat yg sama iaitu bahagian kiri. Ia nya pedih apabila membuka seperti ada luka dibahagian dalam mata dan berair. Hampir setiap 2,3 bulan sekali sy akan mengalaminya. Apabila sy ke klinik doc akan mengatakan jangkitan kuman dan memberi ubat yang sama. Apakah sebenarnya penyakit yg sy alami dan yg sy harus lakukan Doc?

    ReplyDelete
  150. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  151. Assalam Dr. Sy telah diagnos mengalami tendon bahu koyak. Apakah rawatan lain selain daripada operate. Tq

    ReplyDelete
  152. Assalamualaikum Dr. adik sya berumur 21 tahun dan pernah menjalani pembedahan dibhg L5/S1 pada tahun 2013 di HSNZ. walaubagaimanapun simpton-simpton yg sama spt sebelum operation kembali menyerang spt kaki kebas dsb..
    apa ikhtiar yg boleh dilakukn utk mengekang masalah ini kembali?

    ReplyDelete
  153. Assalamualaikum Dr.

    sy Fadilah umur 25. sy mengalami sakit balakang dalam seminggu ni. rasa tulang bergerak. sy terpaksa bergantung pd minyak panas setiap masa untk melegakan sakit. utk pengetahuan doc, sy aktif bersenam dalam setahun ni untuk kurangkan berat badan dan sy mengamalkan diet low karbo. mungkinkh sy mengalami slipped disk dan berapa kos utk ujian MRI ?
    Terima Kasih

    ReplyDelete
  154. Asslammualaikum..adakah lenguh belikat sebelah kanan ada kaitan dengan sakit jantung?

    ReplyDelete
  155. Asslammualaikum..adakah lenguh belikat sebelah kanan ada kaitan dengan sakit jantung?

    ralat..lenguh belikat sebelah kiri

    ReplyDelete
  156. Salam Dr... Adik saya sekarang di ICU HSA johor bahru... Kebas seluruh badan, lemah tidak mampu untuk berjalan tetapi angota kaki dan tangan boleh bergerak seperti hilang keseimbangan, leher tegang, susah untuk menelan makann dn minuman, mata kabur kelopak mata tidak mampu dibuka, bila bercakap lidah kelu dan sengau, air liur seperti tersekat kadang2 sesak napas, muka tegang dahi tidak boleh berkerut.. Tolong saya Dr kenapa dengan adik saya

    ReplyDelete
  157. salam Dr, saya mengalami gastrik yang tidak menentu sudah 1 tahun lebih, dan apabila saya mengalaminya saya akan sesak nafas yang terlampau, mohon pencerahan. apakah rawatan yang perlu saya buat.

    ReplyDelete
  158. Aslm dr, selepas suatu injury saya mengalami sakit punggung bisa pedih kebas apabila duduk dn berbaring sejak 2011. Sakit sehingga saya terpaksa berhenti kerja. MRI showed tulang sume ok. Doc beri cerebral arcoxia myonal baclofen etc. dn akhirnya injection steroid pd piriformis muscle. Tp side effects dr sterioid sgt teruk sehingga saya terpaksa bergantung pada antidepressant dn antianxiety pills. Kini saya bebas dr ubat2 ini namun masih dlm kesakitan. Bolehkah RF injection membantu dlm kes saya?

    ReplyDelete
  159. Assalamualaikum dr nizar, setelah menjalani MRI di hospital sultan abd halim sg.petani, sy disahkan mengidap transverse myelitis , inflammation di t3 hgg t4 pada saraf tunjang, mengalami kesakitan : panas, sakit, kebas sengal sepanjang masa , kdgkala agak melampau. Saya cuba atasi degn elak panas dengn cold pack dan aircond. Saya dan tak ambil ubt tahan sakit,cuma ambil mecomin, 2 pg 2mlm.Soalan sy:
    * boleh tidak nak cuba rawatan suntikan tu
    * sy tggl di sg.petani, bgaimana nk buat rawatan di sana
    * berapa anggaran kos
    * umur sy 49 thn, pengidap dibetis dan darah tinggi
    *Saya sakit Sepanjang masa dr paras pinggang hgg hujung kaki kiri

    Maklum balas yg segera dari doc amat saya hargai :)

    ReplyDelete
  160. Assalam. Doktor sy mengalami masalah kebas belah kiri badan dari muka sampai ke kaki.. rs cepat lenguh tangan , bahu, belikat , kaki dan pinggang serta leher sering sakit seperti ditekan dan mencucuk.. semuanya belah kiri dan rasa belah kiri seperti berat.. sedangkan belah kanan normal cuma tangan kanan juga kebas lalu kejang dan sakit seperi pegang surat khabar dan menaip pada nset. Rawatan ortho sudah dimulakan 1 stgh yang lalu.. mri tulang belakang normal dan ct brain normal.. saya juga hadapi pegurangan pendengaran bahagian telinga kiri... harap doktor dapat membantu... sy pernah mengalami kemalangan 6 tahun lalu sejak dari itu jd kebas.. 2013 mula melarat

    ReplyDelete
  161. Skum, dr.mak saya selalu mengalami serangan sakit kepala secara tiba2 mcm nak pitam.dia rasa macam melayang2.begitu juga waktu tidur.dia sukar tidur kerana dia rasa macam berpusing2 tak kira masa.dia adalah pesakit darah tinggi ttapi darah tingginya ok.sebab dia slalu makan ubat yg hosp.kerajaan bagi.ttapi sakit kepalanya slalu menyerang.adakah mak saya perlu buat mri untuk kesan penyakitnya?

    ReplyDelete
  162. As salam dr.saya mengalami sakit belakang yang teruk setelah saya begitu aktif dalam aktiviti lasak. Masalah pertama yang saya hadapi adalah radang tulang yang disahkan oleh dr yang saya rujuk. Saya mengalami rasa nyilu dan mencucuk disetiap sendi jika berasa sejuk dan tubuh badan saya tidak mampu menahan rasa sejuk. Masalah tulang belakang pula, dikesan setelah menjalani ujian sinar (x ray) apabila saya tidak mampu lagi menahan bebanan rasa sakit sama ada berjalan, baring, mahupun duduk. Apabila saya brtanya kepada dr tersebut, dr itu menyatakan bahawa saya mengalami sakit \"thoracolumbar scoliosis\". soalan saya yang pertama, adakah sakit radang tulang mampu menyebabkan tulang membengkok atau memberi kesan kepada tulang normal? soalan yang kedua, bolehkah dr menerangkan secara lanjut tentang sakit \"thoracolumbar scoliosis\"?

    ReplyDelete
  163. Salam doktor saya qairul dari petaling jaya...saya mengalami sakit dekat betis kiri dan kanan seperti urat tegang...betis saya juga seperti tak rasa bila disentuh.saya juga mengalami perkara yg sama diperut bawah pusat rasa tegang bila nak bangun dari duduk dan tak rasa bila disentuh..apakah penyakit saya ni doktor saya dah mengalaminya dalam sebulan..terima kasih

    ReplyDelete
  164. Saya sakit di tengkuk dan belakang kepala....MRI result " cervical spine early spondylosis with dessicated disc and mild diffuse disc bulges at the C3-4, C4-5, C5-6, C6-7 levels. No spinal canal stenosis. No impingement of the existing nerve roots"...Says turut telah menjalani pembedahan di tangan utk dequervain , carpal tunnel dan trigger fingers...tangan kanan dan Kiri...kini sakit tangan berulang kembali...tengkuk sakit sengal lenguh dan kepala blkg sebelah kiri bawah mcm mencucuk sengal lenguh serta telinga kiri sakit dan rahang mulut lenguh mata kiri mcm berdenyut...injection steriod utk tengkok dan tangan pun dah buat...tapi masih sakit...apakah sakit saya ini..doktor......dan says juga ada masalah slip disc kat l4-5 level...

    ReplyDelete
  165. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  166. Assalam,
    Saya telah membuat MRI pada 20hb mac 2015 dah doc telah sah kan L4/L5 sedikit terkeluar 8mm. Seperti biasa doc menyarankan untuk membuat operation.Tetapi saya masih mempertimbangkan dan ada membuat rawatan fisioterapi di hospital kerajaan. Soalan saya adalah :
    1) Adakah slipped disc saya serius? dan akan memudaratkan?
    2) boleh kan ianya sembuh tanpa membuat operation dengan hanya membuat fisioterapi?

    ReplyDelete
  167. Asalam ... ada tak kesan jika kerap buat MRI n CT Scan..

    ReplyDelete
  168. Asslamualaikum, saya berumur 19tahun.. sejak akhir2 ni saya kerap sakit kepala teruk. Susah untuk pejamkan mata.. kalau pejam mata kepala saya rasa berpusing, dulu sy kerap juga sakit kepala tapi sy rasa sakit kepala biase, sejak akhir2 ni makin kerap, kaki saya sering kebas walapun duduk atas kerusi.. badan saya sering juga menggigil , saya sering penat dan mengantuk.. sakit kepala dari atas kepala lepas itu ke seluruh kepala dan tengkuk.. kenapa yee. Harap encik boleh membantu...terima kasih.

    ReplyDelete
  169. Asslamualaikum, saya berumur 19tahun.. sejak akhir2 ni saya kerap sakit kepala teruk. Susah untuk pejamkan mata.. kalau pejam mata kepala saya rasa berpusing, dulu sy kerap juga sakit kepala tapi sy rasa sakit kepala biase, sejak akhir2 ni makin kerap, kaki saya sering kebas walapun duduk atas kerusi.. badan saya sering juga menggigil , saya sering penat dan mengantuk.. sakit kepala dari atas kepala lepas itu ke seluruh kepala dan tengkuk.. kenapa yee. Harap encik boleh membantu...terima kasih.

    ReplyDelete
  170. assalam dr nizar saya saniah nak bertanya 2 permasalahan
    1) berkaitan bapa saya yang patah tulang pinggul dah 6 bulan masih tak boleh berjalan tulang masih tidak bercantum. adakah dengan cara pembedahan adalah penyelesaiannya kerana dia ada kencing manis dan pernah potong kaki sebelah. dia tak kan kene gangrene ke if buat pembedahan.

    2) saya mengandung dah 6 bulan lebih tiba2 saya kena sakit di bahagian bahu ke lengan tak boleh angkat nak ikat rambut pun sakit dah 2 minggu. pergi urut pun tak hilang. disebabkan saya mengandung apa rawatan yang sesuai ya fisioterapi digalakkan ke or ada ubata2 untuk pulihkannya.

    tk

    ReplyDelete
  171. assalam dr nizar saya saniah nak bertanya 2 permasalahan
    1) berkaitan bapa saya yang patah tulang pinggul dah 6 bulan masih tak boleh berjalan tulang masih tidak bercantum. adakah dengan cara pembedahan adalah penyelesaiannya kerana dia ada kencing manis dan pernah potong kaki sebelah. dia tak kan kene gangrene ke if buat pembedahan.

    2) saya mengandung dah 6 bulan lebih tiba2 saya kena sakit di bahagian bahu ke lengan tak boleh angkat nak ikat rambut pun sakit dah 2 minggu. pergi urut pun tak hilang. disebabkan saya mengandung apa rawatan yang sesuai ya fisioterapi digalakkan ke or ada ubata2 untuk pulihkannya.

    tk

    ReplyDelete
  172. Salam dr...mohon pencerahan dari dr..sy mengalami sengal kepala sebelah kanan dan kdng2 sakit bahagian leher belakang..apakah masalah sy dr? Sy takut kalau2 ada ketumbuhan di dalam kepala sy...adakah kalau sy guna mri merbshaya pada saya masa akan dtg? Sy down sgt dr...tolong sy dr..Trima kasih..

    ReplyDelete
  173. Assalamualaikum. Dr. Saya ingin bertanya apakah skit yang sya almi ni. Saya mengalami sakit belakang dah lama. Hampir 2 bulan. pada mulanya sebelum saya rasa sakit dibelakang, saya alami sakit di leher. Ada rasa ketulan di bahagian leher dan rasa sakit sekitar leher sehingga ke tengkok. Sukar untuk telan. makan. dlm msa hampir dekat 3 minggu baru ketulan itu mula hilang dan beransur pulih. Selepas itu saya alami sakit di belakang yang teramat sangat. Sehinggakn saya tidak dapat bangun pada pagi tu. Saya paksa juga untuk bangun dari katil. Duduk. Tetapi rasa sakit teramat sangat. ambil masa agk lma utk saya dapat duduk dan kemudian beberapa minit lepas itu baru blh diri dlm keadaan skit dblkg. Dan ketika hendak berjln saya rasa prgerakn sya utk mlgkh skar. Saya terpaksa brsndr n mmgg pd dinding untk ke bilik air. Masa di bilik air saya tak mampu berdiri dan duduk. Kaki saya rasa mengeletar. Dan badan saya tak boleh bergerak. Saya hnya mampu bersandar pada dinding. Dan lebih kurang 15 minit saya berada di bilik air itu dan cuba untuk bergerak. Dan saya paksa dri untuk bergerak ke bilik semula. Dan cuba untuk baring tetapi rsa teramat sakit di belakang.
    sepanjang hari itu saya hanya baring sahaja di bilik. Dan kesakitn itu saya almi shgga skrg. Sudah hampir 2 bulan. Kadang2 rasa sakit biasa dan kadang2 sakit sgt. Slain tu sya almi rasa kebas dan kjang di anggota lain spt kki dan tgn. Lbh trk pd kki kiri. Sehigga skrg ini saya tak boleh ddk lma, bongkok. Dan bila bring pula kki cepat kjang dan lenguh. Boleh sya thu apa sbnrnya skit sya alami ni.? Saya jenis tak suka ke klinik atau hsptl..ttp sya xfpt thn jika berterusan begini lama.

    ReplyDelete
  174. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  175. assalamualaiku. Dr saya ingon bertanya dan mohon pencerahan dr. saya almi sakit di bahagian leher dan terdapat ketulan keras di leher. Saya rasa sakit untuk bergerak. Setelah berjumpa doktor beliau memveri ubat antibiotik. Setelah seminggu salit itu hilang. Tapi selang 2 minggu sakit itu datang semula.
    Yg kedua saya kerap mgalami sakit pd bahagian belakang. Sehingga satu hari saya tak mampu bergerak langsung untuk beberapa hri berikutnya. Saya juga rasa kejang dan lenguh di kaki dan tgn. kini sudah hampr 2 bulan saya almi rsa sakit di belakang. kdg2 sakit sikit dan kdg2 sakit sangat. Sakit itu tidak hilang hingga kini. Dan saya alami kesukaran untuk duduk, baring, bongkok badan.
    berdasarkan pengalaman dan pengetahuan dr, apakah sakit saya ni sebenarnya?
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  176. Salam dr..

    Sy sering mghidap sakit kepala yg teramat..dr kiri kekanan...mata pun rs sakit..dan xleh fokus sgt membaca..keadaan ini amt menganggu dan membimbgkan sy..prestasi kerja pun menurun bla sy terpaksa minta excuse tanpa bg sbb yg munasabah..bla pening..sy sering rs loya dan nk muntah..sblm simptom sakit kepala ni...sy sering mengalami kejang sebelah badan...sy buntu..dan xtau ap nk buat sbb klu sy pergi klinik kerajaan..doktor akn bg ubt paracetamol..dan sakit akn berulg lagi..tlg lah saya doktor..respon dr doktor amat sy harapkn..tq..

    ReplyDelete
  177. Salam dr..

    Sy sering mghidap sakit kepala yg teramat..dr kiri kekanan...mata pun rs sakit..dan xleh fokus sgt membaca..keadaan ini amt menganggu dan membimbgkan sy..prestasi kerja pun menurun bla sy terpaksa minta excuse tanpa bg sbb yg munasabah..bla pening..sy sering rs loya dan nk muntah..sblm simptom sakit kepala ni...sy sering mengalami kejang sebelah badan...sy buntu..dan xtau ap nk buat sbb klu sy pergi klinik kerajaan..doktor akn bg ubt paracetamol..dan sakit akn berulg lagi..tlg lah saya doktor..respon dr doktor amat sy harapkn..tq..

    ReplyDelete
  178. Salam Dr...

    Mak saya sebelum ini mengalami masalah tangan sentiasa rasa kebas. Apa yang saya lihat, tulang belakang mak saya dalam keadaan tidak lurus jika dilihat dari belakang. Saya percaya masalah kebas yang dia alami adalah disebabkan oleh kedudukan tulang belakang tersebut yang menganggu saraf.

    Tengahari ini saya mendapat perkhabaran yang mak saya tidak boleh berjalan sejak malam tadi dan tidak boleh duduk dan berdiri.

    Pertanyaan saya ialah adakah andaian saya betul dan bolehkah ianya dirawat dengan kaedah creopractic ?

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  179. Salam Dr...

    Mak saya sebelum ini mengalami masalah tangan sentiasa rasa kebas. Apa yang saya lihat, tulang belakang mak saya dalam keadaan tidak lurus jika dilihat dari belakang. Saya percaya masalah kebas yang dia alami adalah disebabkan oleh kedudukan tulang belakang tersebut yang menganggu saraf.

    Tengahari ini saya mendapat perkhabaran yang mak saya tidak boleh berjalan sejak malam tadi dan tidak boleh duduk dan berdiri.

    Pertanyaan saya ialah adakah andaian saya betul dan bolehkah ianya dirawat dengan kaedah creopractic ?

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  180. asalam doc...sy da alami rase kebas di sebelah kanan kepala sy,rase x selesa di leher serta bahu..sellu lenguh2 sebelah kiri dr kaki sampai kebahu..kebas2 di tangan..memg x selesa smp ke dada hingga mencucuk2..pale selalu rase nk berpusing..adekala mcm nk jatuh..pergi ke hospital kerajaan cek jntung xde ape2..dorg x bole kesan sy sakit ape...

    ReplyDelete
  181. asalam doc...sy da alami rase kebas di sebelah kanan kepala sy,rase x selesa di leher serta bahu..sellu lenguh2 sebelah kiri dr kaki sampai kebahu..kebas2 di tangan..memg x selesa smp ke dada hingga mencucuk2..pale selalu rase nk berpusing..adekala mcm nk jatuh..pergi ke hospital kerajaan cek jntung xde ape2..dorg x bole kesan sy sakit ape...

    ReplyDelete
  182. asalam doc...sy da alami rase kebas di sebelah kanan kepala sy,rase x selesa di leher serta bahu..sellu lenguh2 sebelah kiri dr kaki sampai kebahu..kebas2 di tangan..memg x selesa smp ke dada hingga mencucuk2..pale selalu rase nk berpusing..adekala mcm nk jatuh..pergi ke hospital kerajaan cek jntung xde ape2..dorg x bole kesan sy sakit ape...

    ReplyDelete
  183. Assalamualaikum dr.saya rahman.sejak 3 minggu lepas saya ade gastrik.masuk hospital putrajaya.pastu baik.baru2 ni saya kena heartburn.tapi sekarang saya jadi sukar bernafas seperti semput atau mengah tak kira bersenam atau tak sehingga tulang belikat saya rasa lenguh2 sakit dan dada seperti dihimpit dan berdebar2.bila tidur rasa tak selesa pernafasan.apa sakit saya doktor?
    Saya mohon penerangan dari doktor.

    ReplyDelete
  184. Sekarang pula tangan dan kaki rasa lenguh2 kebas.kedua2 belah.

    ReplyDelete
  185. Assalamualaikum dr.saya rahman.sejak 3 minggu lepas saya ade gastrik.masuk hospital putrajaya.pastu baik.baru2 ni saya kena heartburn.tapi sekarang saya jadi sukar bernafas seperti semput atau mengah tak kira bersenam atau tak sehingga tulang belikat saya rasa lenguh2 sakit dan dada seperti dihimpit dan berdebar2.bila tidur rasa tak selesa pernafasan.apa sakit saya doktor?
    Saya mohon penerangan dari doktor.

    ReplyDelete