Monday, May 3, 2010

Kesakitan kronik pada tulang belakang akan menjejaskan struktur yang lain.Tulang belakang merupakan struktur asas yang menstabilkan stuktur/sendi lain yang yang berpaut padanya.Jadi tidak hairan pesakit akan datang dengan berbagai jenis & punca kesakitan yang pada asalnya berpunca dari cakera tergelincir (slipped disc)


Kesakitan pada tengkok yang kronik biasanya kan datang dengan "pakej"
sakit pada otot bahu, belikat, sakit pada sendi tengkok dan juga pening. Kebanyakan pesakit sembuh hanya dengan suntikan radiofrequency. Dalam kebanyakan kes, pembedahan tidak diperlukan.

Doktor Nizar sedang melakukan suntikan Epiduroplasty(baik pulih ruang epidural).Pesakit ini mengalami sakit belakang yang berlarutan setelah pembedahan tulang belakang dilakukan.Semua kaedah suntikan dilakukan dalam dewan bedah dengan kawalan mesin X Ray.


Gambar X Ray menunjukkan kaedah suntikan Radiofrequency Lumbar sympathectomy pada belakang pesakit yang mengalami kaki iskemia( pengaliran darah tersumbat).Kaedah ini dapat mengurangkan sakit dengan serta merta dan kaki akan kembali akan menjadi kembali hidup/panas. Pesakit ini terselamat dari pembedahan amputasi/potong pada kakinya.



No comments:

Post a Comment