Thursday, May 6, 2010

Galeri rawatan kesakitan kronik

Sakit otot(myofascial pain syndrome) pada punggung boleh menyerupai cakera tergelincir pada pinggang (lumbar slipped disc) kerana rasa sakit yang menjalar turun kekaki.Jika salah diagnosis pesakit mungkin akan berakhir dengan pembedahan yang tidak perlu.

Sakit otot (myofascial pain syndrome)pada leher juga mampu menyerupai penyakit cakera tergelincir(slipped disc) pada tulang tengkok kerana sakit juga akan menjalar turun ke tangan/jari. Jika salah diagnosis pembedahan yang tidak perlu mungkin akan dilakukan.


Kaedah suntikan radiofrequency yang dilakukan untuk merawat sakit kronik sendi facet pada tengkok.




Dr Nizar telah menulis banyak artikel mengenai sakit kronik dalam akbar Harian Metro, hari Ahad, setiap 2 minggu sekali.





Sakit otot yang kronik (myofascial pain syndrome)pada leher boleh mimik gejala klinikal lain seperti pening/migrain, telinga berdengung, sendawa, dan kabur mata. Dalam kes yang teruk pesakit akan mudah rasa hanyut atau pitam. Gambar Xray menunjukkan kaedah suntikan radiofrequency dilakukan pada sendi facet pinggang(lumbar).















4 comments:

  1. Salam Dr Nizar.

    Hari ini jumpa blog dr. Datanglah ke blog kak jika ada masa.

    ReplyDelete
  2. salam dr...sy zulkifli dari univ m'sia pahang
    sekarang sy sedang membuat kajian berkenaan tulang belakang...bolehkah sy email dr. sekiranya sy ada masalah nnti?

    ReplyDelete
  3. salam..dr nizar..sy tak pasti saya sakit apa,jenis penyakit yg saya alami skarang.lihat pd gmbr pertama di ats,sy alami kesakitan seperti itu..dan sakit pada bahgian pinggang. sudah 3bulan sy menahan sakit.untuk pengetahuan,sy dimasukkan ke wad ortopedik di hospital klang,tp slepas semalaman,sy dibenarkan pulang,padahal pada masa itu,sy langsung tidak mampu berjalan.sy diarah membuat fisioterapi.tetapi slepas beberapa kali membuat fisio,keadaan makin sakit..tlg emel kan pada sy andai Dr Nizar mempunyai pendapat ataupun sudi membantu. Aktiviti sy byk terjjejas terutamanya study.
    Emel : fahara89@yahoo.com.my
    nama : muhamad faris
    no fon : 0132006519

    ReplyDelete