Monday, May 6, 2013


Tip untuk penjagaan tulang belakang.

Sakit belakang dikalangan orang tua selalunya disebabkan oleh proses penuaan (degenerative disease).Fakta ini kita dapat terima dengan baik kerana sudah dijangka.Tapi kenapa  anda boleh dapat penyakit tulang belakang yang serius diusia muda?Adakah proses penuaan pada tulang belakang kini berlaku pada orang muda? Ramai pesakit saya juga bertanyakan soalan yang sama tidak kira apa punca kesakitan tulang belakang mereka samada artritis sendi facet atau pinggul, cakera tergelincir (slipped disc) ataupun sakit discogenik.Malah ianya menjadi satu trend sekarang ini dimana penyakit orang tua kini boleh dihidapi oleh orang muda.

Proses penuaan adalah disebabkan oleh  tindakbalas radikal bebas kepada tubuh kita (rujuk pada artikel saya yang lepas). Proses ini boleh juga berlaku dikalangan orang muda dalam beberapa keadaan.Kecederaan masa lampau, postur serta ergonomik yang tidak seimbang dan faktor Life style(gaya hidup) yang tidak sihat telah dikenal pasti mempercepatkan proses penuaan melalui  penggunaan yang terlampau (wear & tear) pada tulang belakang anda. Postur semasa duduk, berdiri  dan berjalan yang tidak sihat, ergonomik tempat kerja yang tidak seimbang (paras mata dengan skrin komputer) telah dikenalpasti menjadi penyebab sakit kronik di zaman moden ini.

Sesetengah profesion atau sukan  pula memberikan kesakitan pada sebahagian tubuh badan yang agak spesifik. Contohnya seorang kerani akan cenderung mendapat sakit otot bahu dan tengkok kerana banyak mengangkat bahu semasa menaip. Seorang dentis akan cenderung untuk mendapat penyakit arthritis sendi facet atau cervicel spondylosis kerana banyak melakukan aktiviti drilling.Apa yang berlaku, semua aktiviti-aktiviti ini mendorong kepada penggunaan tubuh yang terhad yang melampau. Semuanya ini akan menggalakkan proses “wear & tear” dan seterusnya mempercepatkan proses penuaaan.


Life style dan sakit kronik

Sedar atau tidak kebanyakan penyakit zaman moden ini adalah disebabkan life style kita yang kurang sihat. Contohnya, sikap suka makan banyak atau makanan yang kaya karbohidrat dan lemak boleh menyebabkan kegemukan. Sikap malas bersenam pula akan juga menjurus kepada kegemukan disamping fungsi paru-paru dan jantung yang kurang cergas. Orang yang gemuk tulang belakang dan sendi nya berkerja keras untuk menampung berat badan. Jadi tidak hairanlah mereka mudah dapat sakit lutut dan belakang.

Diet yang tidak seimbang, terutamanya kurang serat akan menyebabkan sembelit disamping juga akan memusnahkan keseimbangan bakteria baik dan jahat pada usus besar. Akibatnya pengumpulan toksin berlaku yang seterusnya akan menggalakkan pembentukan radikal bebas yang bertanggungjawab kepada proses penuaan diseluruh tubuh badan kita. Tambahan pula kesibukan berkerja kadang-kadang mendorong kita untuk menangguh untuk buang air besar. Sembelit akan menyusul.Toxin yang berkumpul pada usus besar ini akan memburukkan lagi keadaan. Keadaan akan menjadi lebih teruk lagi jika anda merokok atau mengambil minuman keras kerana ianya juga akan menggalakan pembentukan radikal bebas. Oleh itu jelas disini bahawa kebanyakan penyakit dizaman moden ini adalah disebabkan oleh life style atau gaya hidup yang  tidak sihat. Oleh itu tidak hairanlah sebahagian dari strategi rawatan secara komprehensif, doktor akan menekankan  kembali kepada life style atau gaya hidup yang lebih sihat.

Berikut merupakan beberapa tip –tip postur yang sihat untuk penjagaan tulang belakang.
Tip-tip ini penting dalam usaha untuk mengelakkan kecederaan dan penyakit pada pada tulang belakang dengan cara menggurangkan proses wear & tear. Disamping itu tip-tip ini juga berguna kepada pengidap penyakit tulang belakang yang telah mengalami rawatan.Ia dapat menggelakkan sakit/penyakit tulang belakang dari berulang.


1. Duduk

Gunakan kerusi yang dapat meyokong belakang anda supaya sentiasa dalam posisi tegak.Elakkan posisi menyandar atau menbongkok.Araskan supaya paras meja bersesuaian dengan ketinggian kerusi anda untuk tujuan menulis.Anda boleh guna meja yang boleh diubahsuai ketinggiannya atau pun meja yang condong kearah anda.Bila bangun dari kerusi jangan membongkok, tapi tetapkan bangun dengan menegakkan belakang anda.

2. Memandu

Ubahsuai posisi kerusi kereta anda supaya dapat memberi keselesaan semasa memandu.Pastikan kerusi anda tegak untuk menyokong belakang anda. Pastikan kerusi anda cukup jauh untuk meluruskan kaki anda. Elakkan memandu dalam masa yang terlalu lama.

Gambar menunjukkan postur yang salah(atas) dan postur yang betul (bawah) ketika melakukan aktiviti harian.

3. Berjalan.

Tegakkan belakang semasa berjalan.Sentiasa meletakkan bahu anda pada posisi belakang. Bawa posisi dada anda kehadapan dan perut kedalam.Elakkan berjalan secara membongkok.Elakan pertukaran posisi/arah secara tiba-tiba.

4. Mengangkat objek berat.

Elakkan menggunakan tulang belakang untuk mengangkat berat.Pecahkan bebanan kepada berat yang lebih kecil.sentiasa tegakkan belakang semasa mengangkat sambil membengkokkan sendi lutut dan peha,bukannya tulang belakang anda.

5. Ketinggian pada tempat kerja

Ubahsuai ketinggian meja atau tinggikan kerusi untuk mengelakkan tulang belakang dari membongkok. Sentiasa tegakkan belakang semasa apa saja kerja anda lakukan.Gunakan sendi lutut untuk turun mencapai barang dilantai.

Gambar menunjukkan posture yang salah(atas) dan postur yang betul (bawah)ketika melakukan aktiviti harian.

6. Batuk dan bersin

Otot pada dinding abdomen merupakan natural corset yang membantu kestabilan tulang belakang.Jika otot ini lemah maka banyak masalah tulang belakang akan menyusul. Keraskan perut anda semasa batuk dan bersin.Tahan perut anda semasa batuk dan bersin dengan kedua tangan anda supaya pergerakkan otot perut dapat dikawal.

7. Tidur
Berbaring pada tilam yang rata dan tidak melendut kebawah.Anda perlu mengekalkan lengkungan tulang lumbar (lumbar lordosis) semasa tidur terlentang.Anda boleh menggunakan bantal kecil untuk lapik belakang pinggang anda. Tidur meniarap tidak digalakkan kerana posisi ini akan meningkatkan tekanan kepada sendi facet.

8. Menyarung seluar.

Jika anda ingin memakai seluar, jangan mencuba ketika berdiri kerana ini menyebabkan anda terpaksa membongkok.Sebaliknya pakai seluar anda sambil duduk dikerusi.

9. Elakkan pergerakan/situasi yang memberi impak langsung kepada tulang  belakang.

·         Sukan yang lasak seperti melompat, jogging, rugby, mountain bike.
·         Tukar arah posisi secara tiba-tiba.
·         Batuk atau bersin yang kuat.
·         Mengangkat atau mendukung benda berat.
·         Memungut sesuatu dilantai dengan tiba-tiba.
·         Elakkan obesiti.
·         Sembelit


No comments:

Post a Comment