Wednesday, January 22, 2014

Tak Kenal Maka Tak Cinta; Satu Sketsa.

(Artike ini merupakan sebahagian daripada buku Santunan Jiwa II karangan Prof. Madya Dr Nizar Abd. Jalil)

“You must be able to astonish people with you work,  if you want to be a good pain specialist.” Itulah kata hikmah dari guru pertama ku dalam karier perawatan kesakitan kronik (chronic pain management); Dr Raj Sundaraj dari Sydney, Australia.

“You must pay respect and treat all your patients exclusively because your patients are your teacher. Without seeing them, you will never became a good one.” tambahnya lagi. Kata-katanya masih terngiang di telingaku sehingga ke hari ini.

Sepuluh  tahun dulu dalam tahun 2003, aku tidak berapa faham tentang kenyataan tersebut. Tapi sekarang kata-kata tersebut menjadi kata-kata hikmatku pula bila aku mengajar trainee ku mengenai rawatan sakit kronik. Trainee ku merupakan doktor-doktor bius (anaesthetist) yang mengambil sub kepakaran dalam bidang pain management di HUSM.

Mengimbau balik sejarah penglibatanku dalam profesion pain management ini, aku tidak mungkin akan jadi sebaik ini jika tidak berjumpa dengan Dr Raj. Itulah apa yang orang kata rezeki. Jauh berjalan luas pandangan. Aku pada mulanya benci akan aspek rawatan kesakitan kronik (macam doktor lain juga) ini kerana ianya bagiku amat membosankan. Pesakitnya banyak yang  tidak sembuh dan rentan pada rawatan. Sakit yang kronik ini menyebabkan pesakit banyak bergelumang dengan masalah psikososial yang kompleks. Kebayakan doktor kecewa dan tidak suka merawat kes kesakitan kronik ini kerana sebab yang sama. Mereka tidak tahu apa strategi rawatan yang tepat.

Tapi lawatanku ke Nepean Hospital, Penrith, Australia telah membuka mata dan hatiku seluas-luasnya. Nepean Hospital merupakan pusat rujukan yang terkenal untuk kes-kes kesakitan kronik bagi daerah barat Sydney. Rasanya macam Allah (S.W.T) telah beri hidayat yang terjun dari langit dengan tiba-tiba. Segala persepsiku dan kebencianku pada topik kesakitan kronik berubah secara tiba-tiba.

Salah satu insiden yang membuka mataku untuk meminati sub kepakaran chronic pain ini ialah apabila aku melihat ramai pesakit di sini telah sembuh dan mampu kembali kepada aktiviti mereka sebelum ini. Mereka mengalami berbagai jenis kesakitan kronik yang berpunca dari penyakit kanser dan bukan kanser. Dr Raj menegaskan bahawa matlamat utama rawatan kesakitan kronik ini bukan saja untuk mengurangkan rasa sakit tapi juga untuk mereka kembali bekerja dan berdikari. Ini kerana kesan yang ketara penghidap kesakitan kronik ialah mereka tidak mampu bergerak, apatah lagi bekerja untuk sara hidup. Hidup mereka bergantung pada orang lain jika kesakitan mereka tidak terkawal.

Salah seorang pesakit telah menulis satu surat penghargaan yang panjang lebar kepada Dr Raj. Sebelum itu beliau mengalami sakit saraf (neuropatic pain) yang teruk pada parut pembedahan appendiknya. Beliau hampir membunuh dirinya kerana tidak sanggup menanggung kesakitan dan menghadapi kekecewaan dalam hidup. Tapi setelah rawatan Spinal Cord Stimulator yang diletakkan dalam saraf tunjangnya, kesakitannya telah dapat dikawal dengan berkesan. Semua pesakit yang datang ke klinik sakit kronik itu amat menghormatinya dan memuji kepandaian beliau.

Minatku dalam sub kepakaran ini tiba-tiba saja timbul meluap-luap. Aku mahu jadi macam Dr Raj!!! Aku mahu merawat ramai pesakit kronik seperti ini di negeriku. Ramai yang menderita dan tiada doktor yang tahu merawat dengan betul. Kebanyakan mereka dimasukkan ke pusat pemulihan fisioterapi, di rujuk kepada doktor psikiatri ataupun tidak diendahkan langsung. Ianya rupanya satu kepakaran baru yang belum wujud di Malaysia. Aku akan menjadi terkenal.

“No worry. You may learn around and be a good pain specialist like him and later come back and work in Australia.” Itulah kata-kata seorang nenek Australia yang kebetulan hadir di pain clinic pada hari itu. Beliau amat mesra dan ramah apabila diperkenalkan kepadaku oleh Dr Raj.

Suatu hari Dr Raj menjemput aku menginap di rumahnya. Sepanjang perjalanan menerusi high way, beliau menggunakan GPS keretanya yang boleh berkata-kata. Aku terpegun sebentar. Pada tahun 2002 mana ada kereta di Malaysia menggunakan sistem GPS. Aku kagum dengan pencapaiannya. Rumahnya tersergam indah tiga tingkat di tebing Sungai Paramatta. Aku lihat sebuah kapal layar(yart) berlabuh padanya. Hiasan dalaman bahan binaannya umpama hotel lima bintang. Aku dilayan dengan baik sekali. Isterinya seorang Myanmar dan amat ramah melayaniku. Beliau masak kari ikan pada hari itu. Perbualan kami banyak menyentuh politik terkini di Malaysia. Air terjun buatannya yang menghadap ruang makan amat menyenangkan menyebabkan aku ingat sampai sekarang.

Kini, kisah itu sudah sepuluh tahun berlalu. Aku kini telah pun bergelar pain specialist/consultant  dan memikul tanggung jawab yang berat merawat pesakit yang mengidap kesakitan kronik dari seluruh Malaysia. Kepakaranku kini setaraf Dr Raj yang ku hormati dulu setelah aku melanjutkan pengajianku dalam bidang pain management di beberapa buah negara lain termasuk Singapura, Bangkok Thailand dan Netherland.

Tidak sangka bidang yang ku benci suatu masa dahulu kini menjadi kecintaanku. Aku bekerja dengan penuh minat. Hati ku ku bulatkan ikhlas untuk menolong pesakit.Jadual harianku amat sibuk. Setiap hari aku menerima rujukan kes baru sama ada dari Kelantan ataupun dari seluruh Malaysia. Ini menjadi bertambah ketara sejak aku menjadi  penulis tetap di halaman sihat surat khabar Harian Metro dan Sinar Harian. Orang kata bila kita ada ilmu kita akan menjadi mulia dan akan membezakan kita dengan orang lain. Dengan ilmu orang boleh buat duit. Pesakit yang mempunyai insurans atau panel syarikat aku rawat mereka di Hospital Swasta. Pendapatan bulananku bertambah berlipat kali ganda.

Aku terus membelok keretaku, BMW 6 series M Sport Coupe  masuk melalui gerbang Hospital Universiti Sains Malaysia. GPS pada dashboard keretaku ini sering mengimbau kembali kenanganku bersama Dr Raj semasa di Australia dulu. Hari ini hari penting bagiku kerana ada lima pesakit dari luar negeri Kelantan telah buat appointment di Pain Clinic. Petang nanti aku kena bergegas ke Hospital Pakar Perdana , Kota Bharu.Biasanya aku akan merawat 15-20 kes sehari pada sesi pain clinic ku. Alhamdulillah dan syukur pada Allah (S.W.T) kerana memberi hidayat dan rezeki padaku dalam bidang yang tidak disukai orang ini.
                               
Pengajaran kisah

1.Sentiasa berfikir dan bertindak “outside the box”. Ianya menjadikan kita berjaya lebih dari orang lain.
2. Ikhlaskan hati dalam menolong orang lain, nanti tuhan akan memberikan panduan /kekuatan dan rezeki  yang tanpa diduga.


9 comments:

  1. Assalamu'alaikum Dr Nizar

    Teruja kak nak membaca sketsa selanjutnya...buku tu ada dijual di sekitar lembah klang tak. .

    ReplyDelete
  2. Ada. di jual di KL ..cuba call/sms Roha hassan 0124317948 dia kat KL..buku ni memang berbaloi baca...ada cerita2 yg boleh menitiskan air mata..sesuai utk bacaan ahli keluarga dan perpustakaan sekolah.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Dr.
    Saya tinggal di seremban. Saya mengidap OA baru lebih kurang 3 bulan.sekarang saya hanya makan viatril s dan kalau sakit sangat saya ambil ultracet.Boleh saya dapatkan rawatan RF ini dan berapa hari saya perlu berada di KB.Tk

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Dr.
    Saya tinggal di seremban. Saya mengidap OA baru lebih kurang 3 bulan.sekarang saya hanya makan viatril s dan kalau sakit sangat saya ambil ultracet.Boleh saya dapatkan rawatan RF ini dan berapa hari saya perlu berada di KB.Tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. OA knee boleh dirawat dengan akedah suntikan Rf + suntikan pelincir.tapi syarat yg paling utama ialah pesakit tidak overweight n belum ada deformity pada lutut.

      Delete
  5. Assalamualaikum dctor.. How can I contact you directly? Boleh buat appointment dgn doctor di KL? Can I get your contact number?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..blh appointment sy di kota bharu shj..my no. 0139803389

      Delete
  6. Ayah sy menghidap slip disc dah lama.. He asked me to contact you..

    ReplyDelete